Sportretailers pleiten bij leveranciers voor RFID-tags

Een aantal bekende sportretailers doet een oproep aan leveranciers van sportartikelen om RFID-tags te gebruiken op hun artikelen. Dat gebeurt nadat het gebruik van RFID in de modesector een succes is gebleken. 

Onder meer Intersport, Foot Locker, Sport2000, Daka en Perry Sport willen dat zo’n vijftig leveranciers overstappen op het gebruik van RFID-chips. Hierdoor wordt het makkelijker een overzicht te krijgen van beschikbare artikelen in alle kleuren, maten en stijlen. Zeker bij online verkoop is een accuraat voorraadsysteem belangrijk, aldus de sportretailers.

FGHS-directeur Dirk Vinken van de brancheorganisatie voor sportleveranciers ziet RFID als noodzaak. “We hebben inzicht over hoe de sportbranche zich verder kan ontwikkelen en het is duidelijk waar en waarom de sportdetaillist behoefte heeft aan RFID, en wat de voordelen zijn voor leveranciers. Het gaat ons helpen de voorraadbetrouwbaarheid substantieel te verbeteren en verdere stappen in onmichannel te realiseren.”

RFID kan helpen de voorraadbetrouwbaarheid flink te verbeteren. Uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat de omzet met 3 tot 10 procent zou kunnen stijgen, omdat de beschikbaarheid van artikelen verbeterd. Dit geldt voor voorraden in winkels, maar de techniek helpt ook om leverprestaties in de keten transparant te maken en te verbeteren.

Verder biedt het meer mogelijkheden om de samenwerking tussen leverancier en retailer uit te bouwen, bijvoorbeeld in logistieke en productieprocessen zodat winkelschappen tijdig worden bevoorraad met de juiste producten en een minimum aan inspanning en kosten.

Ook GS1, onder meer uitgever van barcodes, ziet het gebruik van RFID zitten. Loek Boortman: “Nu de implementatie van RFID steeds vaker succesvol is in de modesector, is het eigenlijk zonde om te zien dat bedrijven nog aanhikken om het te gaan doen. Maar daarnaast zien we ook dat de voorraadbeschikbaarheid enorm toeneemt wat ten goede komt aan de omzet. Met RFID valt voor bedrijven in alle opzichten enorme winst te behalen.”