Consumenten willen geen IoT-gegevens delen met Facebook

Consumenten staan wantrouwend tegenover bedrijven die Internet of Things (IoT)-producten op de markt brengen. Het Amerikaanse PCMag.com deed onderzoek of consumenten technologiebedrijven vertrouwen met hun IoT-gegevens. 

Dankzij IoT kunnen apparaten eenvoudig met elkaar samenwerken. Dat gebruiksgemak gaat vaak ten koste van privacy. Toch kopen veel consumenten dergelijke apparaten zoals ‘slimme’ thermostaten en ‘slimme’ verlichting. Zeker in Amerika is IoT populair, waar inmiddels per huishouden gemiddeld vijf van zulke apparaten zijn te vinden.

PCMag deed onderzoek onder 2000 Amerikaanse consumenten. Het computerblad wilde weten wat zij vonden van IoT en hoe zij tegen de mogelijke gevaren aankeken. Het blijkt dat er vooral weinig vertrouwen is in Facebook. 48 procent van de respondenten zegt het bedrijf niet te vertrouwen met gegevens uit IoT-apparaten. Dat is een groot verschil met de nummers twee en drie op de lijst: Google en Amazon wordt door 10 procent niet vertrouwd.

PCMag IoT wantrouwen

Als we kijken naar bedrijven die wel worden vertrouwd, dan zien we Google aan kop. 24 procent zegt de internetgigant te vertrouwen met hun gegevens, gevolgd door Amazon met 21 procent. Slechts 6 procent denkt dat Facebook een veilige plek is om zijn gegevens naartoe te sturen.

Facebook komt regelmatig slecht in het nieuws. Enkele maanden geleden nog werd bekend dat het socialemediabedrijf wachtwoorden van miljoenen Instagram-gebruikers onbeveiligd had opgeslagen. Er is alle reden voor consumenten om zich zorgen te maken over IoT-beveiliging.  Juist omdat IoT allerlei apparaten met elkaar koppelt, is er sprake van een verhoogd risico. Als een hacker een slecht beveiligd IoT-apparaat binnendringt is het relatief eenvoudig ook verder door te dringen op gekoppelde apparaten.