Binnen een uur koud pilsje in huis na Google-spraakopdracht

Handig voor de vrijdagmiddagborrel: start-up Drinkies werkt vanaf volgende week samen met Google Assistant. Daardoor kunnen Amsterdammers via een spraakopdracht een biertje bestellen. Binnen een uur is de ijskoude pils in huis.

Een jaar geleden ging Drinkies van start in de hoofdstad. Er zijn al 30.000 geregistreerde gebruikers die binnen een uur een een ijskoud drankje kunnen ontvangen. Onder de naam Drinkies by Heineken is het bedrijf al enige tijd actief in Vietnam, Egypte, Maleisië en Mexico. Het bedrijf start nu ook in de rest van Nederland, al moeten klanten buiten Amsterdam een dag wachten op de versnapering.

Vanaf volgende week kunnen ijskoude drankjes en lekkere hapjes besteld worden door een spraakopdracht via Google Assistant. Vooralsnog geldt dit alleen voor de één uurs thuisbezorging in Amsterdam. Mees Tromp, E-commerce Manager bij Heineken: “We geloven dat bestellen door te spreken de meest natuurlijke manier is. Dat doe je immers in een café of restaurant ook.”

Na een testfase op kleine schaal is deze service vanaf volgende week voor iedereen beschikbaar. Met het commando ‘Hey Google, praat met Drinkies’ zal de spraakbestelling in gang worden gezet. Google Assistent neemt je vervolgens mee door het bestelproces van Drinkies. De gebruiker geeft met de spraakbestelling aan welke producten uit het assortiment besteld moeten worden. Na het afronden van de bestelling wordt het koude bier binnen 60 minuten thuisbezorgd. Een bestelling plaatsen is mogelijk met zowel Android, iOS als Google Home.

De dienst startte in mei 2018 als een pilot. Het bleek een succes dankzij de snelheid, koude levering en laagdrempelige prijs. In kort tijdsbestek werd de vraag groter dan de fietskoeriers konden bijbenen. Daardoor werd de levertijd verhoogd van 45 naar 60 minuten. Heineken ziet vooral een uitdaging in de piekmomenten als plotseling de zon gaat schijnen en er behoefte is aan een verfrissing. Naast studenten, vrouwen en mannen tussen 25 en 44 jaar zijn het ook expats en bedrijven die steeds meer gebruik maken van de dienst.