Al bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens heeft een slimme speaker. Toch staat een lage naamsbekendheid en onduidelijke toegevoegde waarde een doorbraak in de weg. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor door Multiscope.
De meeste consumenten zijn nog niet bekend met slimme speakers (56 procent). Dit is van invloed op de aankoopintentie voor het komende jaar. Slechts 3 procent is van plan een slimme speaker aan te schaffen (240.000 huishoudens).
Eén op de zes twijfelt of ze binnen nu en een jaar een slimme speaker gaan kopen. De Google Home heeft de hoogste naamsbekendheid binnen de productcategorie. Bijna een kwart van alle Nederlanders kent deze slimme speaker van naam.
Als belangrijkste reden om geen slimme speaker te kopen noemt men een te hoge prijs (34 procent). Daarnaast vindt men het product vaak overbodig (25 procent) of de meerwaarde ervan nog te beperkt (26 procent). Overigens geeft één op de acht consumenten aan dat men het product niet vertrouwt.
Slimme speakers zijn onderdeel van een bredere stroming van smart home innovaties. Eén op de vier consumenten (26 procent) is positief over de mogelijkheid om dergelijke apparaten via spraak te besturen. Een jaar geleden lag dit percentage nog op 22 procent. Er is ook nog steeds een aanzienlijke groep die sceptisch is (28 procent). Deze consumenten moeten er niet aan denken dat techniek op deze manier onderdeel uitmaakt van de woning.
De Smart Home Monitor werd voor de derde keer uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder 4700 consumenten.