Hotelgasten kunnen hun kamer binnenkort met spraak bedienen

Binnen afzienbare tijd zullen hotelgasten gesproken opdrachten kunnen geven om zaken als verlichting, thermostaat, gordijnen en de niet-storenfunctie van hun hotelkamer te bedienen. Dat wordt mogelijk door een samenwerking tussen IT-bedrijf Schneider Electric en spraakspecialist Volara. 

Volara ontwikkelt spraakgebaseerde software voor de hotelsector. In samenwerking met Scheider Electric wil het bedrijf spraakgestuurde bediening van hotelkamers introduceren. Volgens beide bedrijven kan dat de operationele efficiëntie van hotels verbeteren.

De eerste stap is gezet door een nieuwe Application Programming Interface (API) te ontwikkelen om de software van Schneider Electric te koppelen aan die van Volara. Het is de bedoeling dat hotelgasten kunnen werken met de grootste  taalverwerkingsplatformen, zoals Amazon Alexa, Google Assistent of IBM Watson.

hotel spraakoplossing

Volara noemt een aantal voordelen aan het systeem. Zo kan de klantloyaliteit (net promotor-score) met 20 procent verbeteren door het gebruik van de software. Bovendien krijgen hoteleigenaren meer inzicht in de wensen van gasten. De link met Schneider Electric is snel gelegd: dit bedrijf levert energieoplossingen aan hotels, ook op de hotelkamer.

“De verwachtingen van de gasten, voornamelijk van millennials, stijgen door het gebruik van smart home-technologie thuis,” zegt global vice president Shovan Sengupta van Scheider. “Gasten verwachten dat de hotelomgeving hetzelfde is als of beter dan thuis. Ze willen een digitale, soepele ervaring en stembesturing maakt al snel deel uit van die ervaring.”

De gezamenlijk ontwikkelde API is getest in het Noord-Amerikaanse R&D-centrum van Schneider Electric. Daarbij is ook gelet op cybersecurity. De software van Volara beschikt over meerdere beschermingslagen om persoonlijke gegevens van gasten en de hoteldata te beschermen.