Het aantal verkochte connected wearables bedroeg in 2018 wereldwijd 116,8 miljoen. Komende jaren groeit dat hard naar een aantal van 238,5 miljoen stuks in 2023. Dat blijkt uit onderzoek door Berg Insight.
Bij connected wearables praten we over onder meer smartwatches, slimme brillen, fitness- en activiteitstrackers, slimme kleding, telezorg en medische apparatuur. Komende jaren zullen verreweg de meeste wearables bluetooth gebruiken om data te verzenden. Er is wel sprake van een verschuiving: in 2023 gebruiken 67,7 miljoen wearables het mobiele netwerk voor data-overdracht.
Bij connected fitness- en activiteitstrackers is het Chinese Xiami veruit marktleider dankzij de Mi Band. Voorloper Fitbit is nog steeds een belangrijke speler, net als Huawei en Garmin. Volgens Berg Insight bedroeg het aantal verscheepte devices in dit segment vorig jaar 65 miljoen. De trackers krijgen te maken met forse concurrentie van smartwatches die in veel gevallen dezelfde mogelijkheden ondersteunen.
Apple is sinds begin 2015 actief met smartwatches en is veruit marktleider. Op ongeveer de helft van de 45,5 miljoen in 2018 verkochte smartwatches stond de naam Apple. Er is wel concurrentie, onder meer van Wear OS-fabrikanten als Fossil, LG en Huawei. Enkele fabrikanten hebben een eigen platform, zoals Fitbit en Samsung.
Verwacht wordt dat de aantallen smartwatches komende jaren het aantal fitness- en activiteitstrackers zullen overstijgen. In 2021 wordt het segment smartwatches de grootste categorie wearables. In 2023 zullen er 117,7 miljoen smartwatches over de toonbank gaan, verwacht Berg Insight.
De verkoopcijfers draagbare schermen en slimme brillen zijn nog bescheiden, maar ze zitten wel in de lift, mede dankzij fabrikanten als Daqri, ODG, Epson, Google, Microsoft, Kopin en Vuzix. Er werden ongevaar 1,5 miljoen devices verkocht, mede dankzij het succes van de VR-brillen van Oculus en HTC. Slimme brillen en andere draagbare schermen zullen in 2023 goed zijn voor bijna 12 miljoen stuks.
Het segment medische toestellen en telezorg was in 2018 goed voor 1,8 miljoen verkochte devices, dat zal in 2023 groeien naar een getal van 6,9 miljoen. Het gaat onder meer om hartritmemeters en ECG-monitors. Berg Insight merkt tot slot op dat slimme ringen, polscomputers en slimme juwelen komende jaren ook een forse groei zullen laten zien.