Aegon experimenteert met bezorgrobot van Sodexo die zelf de lift bedient

Een Europese primeur voor Aegon in Den Haag. Het bedrijf heeft een bezorgrobot in gebruik genomen die zelf via de lift naar andere verdiepingen kan. Sodexo heeft het apparaat ontwikkeld. 

De bezorgrobot, genaamd Relay, brengt onder meer broodjes en drankjes van het restaurant naar de vergaderzaal op een andere verdieping. Het gaat om een experiment. Sodexo heeft eerder geëxperimenteerd met robots, maar niet eerder met een robot die draadloos een lift kan bedienen.

De bezorgrobot is een intelligent apparaat op wielen. Hij kan om bewegende en statische objecten heen manoeuvreren. Uitdagingen zijn er ook, zoals deuren, drempels en liften. De liftknop indrukken kan hij niet. Daarom ging Sodexo met de liftleverancier Otis om tafel. Samen bedachten ze de oplossing om de robot draadloos te laten communiceren met de lift. Is hij op de plek van bestemming, dan moet iemand wel even de deur voor hem opendoen.

Volgens het IT-bedrijf hoeft een bezorgrobot niet te zorgen voor minder banen. Innovation Manager Michael van der Meer van Sodexo: “Robots kunnen mensen nog steeds niet één op één vervangen. Een voorbeeld: we hebben in ons hoofdkantoor in Parijs een test gedaan met een receptierobot. Dat moet wel bij je organisatie passen. Tech-bedrijven zijn geïnteresseerd, maar andere klanten hebben liever echt persoonlijk contact. Toch kan zo’n robot handig zijn, bijvoorbeeld om repeterend of zwaar werk uit handen te nemen zoals het aanvullen van de voorraad kantoorartikelen. De receptioniste houdt dan meer tijd over voor het menselijke aspect van haar baan. Ook Relay moet zijn toegevoegde waarde nog bewijzen, maar de technologische ontwikkelingen gaan zo hard dat niet meedoen geen optie is.”