Jumbo gaat stemming onder medewerkers en klanten meten met IoT-technologie TryLikes

Supermarktketen Jumbo gaat feedbackknoppen van de Nederlandse startup TryLikes gebruiken om de stemming onder zowel klanten als medewerkers te meten. Via een druk op een like-, dislike- of emotie-knop kan anoniem een beoordeling worden gegeven.

De knoppen van TryLikes komen in winkels en distributiecentra van Jumbo. Klanten kunnen ze gebruiken om vragen te beantwoorden over bijvoorbeeld de vrije doorgang in de winkel of de versheid van de groente- en fruitafdeling. De resultaten zijn direct zichtbaar voor medewerkers zodat zij direct kunnen ingrijpen om de service te verbeteren.

Ook het sentiment van medewerkers in de winkels en distributiecentra gaat Jumbo meten met gebruik van TryLikes. Zo komen in de medewerkersruimten vijf emoji-buttons te hangen. Hiermee kunnen medewerkers anoniem aangeven hoe ze zich voelen: super, prima, mwoah, gestresst of boos. De resultaten zijn real-time te zien via een dashboard en een mobiele app, zowel voor filiaalmanagers en ondernemers als de medewerkers zelf. Hierdoor is snel bekend of er stress of onvrede heerst en kunnen collega’s met elkaar in gesprek en adequaat actie ondernemen.

Mede-oprichter van TryLikes Janneke van den Heuvel benadrukt dat de emoji-buttons voor klant- en medewerkerstevredenheid geen ‘silver bullet solution’ zijn. “Ze lossen niet direct alle problemen op. Maar het legt wel direct bloot welke emoties er bij de klant of binnen teams spelen. Aan medewerkers kun je door diverse vragen te stellen eenvoudig zien waar de persoonlijke gesprekken over moeten gaan. Een traditioneel beoordelingsgesprek, eens per jaar op gezette tijden, is niet meer van deze tijd. Zeker niet in een wereld zo dynamisch als die van de supermarkt.”

TryLikes werd in 2015 opgericht door Steven Kroon en Janneke van den Heuvel. Zij introduceerde als eerste het TryLikes Classic-systeem, een kastje met een heldere vraag waarop met een like of dislike geantwoord kon worden. In 2018 volgden de IoT-feedback emoji-buttons. Daarmee kunnen medewerkers en klanten gevoelens weergeven op een manier die we ook kennen van online omgevingen.