Al 42 procent van de retailers gebruikt IoT-oplossingen

Al 42 procent van de retailers gebruikt Internet of Things (IoT)-oplossingen waardoor winkelmedewerkers beschikken over actuele informatie over producten. Dat blijkt uit onderzoek door IT-bedrijf Zebra Technologies. 

Het onderzoek toont aan dat buzzwoorden als ‘personalisatie’ en ‘omnichannel’ niet langer beloftes voor de toekomst zijn. Ze worden daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Het onderzoek Intelligent Enterprise Index brengt iedere twee jaar in kaart in hoeverre bedrijven digitale technologie omarmen.

Het blijkt dat veel organisaties IoT omarmen. Van alle winkeliers is bijna de helft er al mee bezig. Door winkelmedewerkers te voorzien van realtime informatie over klanten en winkelvoorraad kunnen ze een betere service leveren.

Zebra Technologies spreekt de verwachting uit dat investeringen in IoT-oplossingen de komende tijd zullen toenemen. Van de respondenten verwacht 74 procent dat het bedrijf komende 12 tot 24 maanden meer zal investeren in IoT. Zo’n 58 procent verwacht dat nieuwe IoT-plannen al dit jaar geïmplementeerd zullen zijn.

De drijvende kracht achter IoT is het verbeteren van de klantervaring. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan data van IoT-oplossingen te gebruiken om klanten een betere ervaring te bieden. Voor retailers bekent dit soms fors investeren, maar volgens Zebra Technologies is dat noodzakelijk om te kunnen concurreren in de huidige competitieve markt.