Column: IoT de holy grail voor marketing – Marco Heida

Marketeers zijn altijd op zoek naar manieren om zo goed mogelijk op de wensen en behoeften van de doelgroep in te spelen. Nog niet zo lang geleden werd relevante informatie vooral verzameld via bijvoorbeeld enquêtes en interviews met de doelgroep. Met de komst van het Internet of Things (IoT) wordt het voor marketeers veel eenvoudiger om veel relevante informatie te vergaren. Het is belangrijk om de relevante informatie die met behulp van IoT vergaard wordt, op de juiste manier in te zetten.

 

Algemene gebruikersprofielen zijn verleden tijd. Het is mogelijk om per persoon te bekijken welke producten zij kopen, hoe zij door de winkel lopen en wat zij op het internet bekijken. Hierdoor kom je als marketeer daadwerkelijk te weten hoe het zit. Dit zal in de toekomst nog verder uitbreiden. Zo wordt het met behulp van IoT ook mogelijk om real time te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties die gericht zijn op de specifieke weersomstandigheden.

IoT: relevant op het juiste moment

De marketingboodschap kan met behulp van alle informatie daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de consumenten. De boodschap kan precies worden aangepast op waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Ook is het mogelijk om op basis van locatie relevante marketingboodschappen te verzenden. Een exclusieve aanbieding de komende tien minuten in de winkel waar je bent…

Steeds vaker zijn apparaten met het internet verbonden. We maken al steeds vaker mee dat er informatie over ons zoekgedrag wordt verzameld. Wanneer we op internet gezocht hebben naar een paar schoenen, zien we dat er vervolgens een advertentie verschijnt op Facebook van diezelfde schoenen. Ook met andere apparaten zal dit vaker gaan gebeuren. Denk aan een fitbit. Die registreert bijvoorbeeld hoe vaak je aan het hardlopen bent. Op basis van die informatie kan een leverancier van hardloopschoenen inschatten wanneer het tijd is voor een nieuw paar. Door hier op het juiste moment op in te spelen wordt de kans dat het product daadwerkelijk gekocht wordt groter.

Smart speaker kiest het merk

Ook de smart speaker gaat de marketing beïnvloeden. Het komt tegenwoordig steeds vaker terug: spraakgestuurde apparaten die ons leven een stukje makkelijker maken. Persoonlijke assistentie kan op verschillende manieren een toevoeging aan ons leven geven, denk aan de Alexa of Google Home. Voor de consument is het een uitkomst, marketeers kunnen hier wellicht ook op inspelen. Het interessante maar tegelijkertijd ook ingewikkelde aspect van de spraakgestuurde apparaten is dat ze keuzes maken voor de consument. Je kunt gewoon vragen aan bijvoorbeeld Alexa of zij bepaalde artikelen kan aanschaffen. Wie maakt dan de beslissing voor een bepaald merk? Juist, Alexa.

SEO steeds belangrijker bij spraakgestuurde apparaten

De kans is groot dat er een nieuwe marketingstrategie nodig is om ervoor te zorgen dat je de spraakgestuurde apparaten in de toekomt met jouw merk kunt bereiken. Het belang van SEO blijkt nog groter te worden in de wereld van de spraakgestuurde apparaten. Als jouw merk bovenaan de lijst komt te staan, heb je meer kans dat de persoonlijke assistenten zoals Alexa producten bij jouw bedrijf aanschaffen. Het is dus van groot belang om goed te vinden te zijn in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Kortom: IoT, SEO en relevantie van het bedrijf en product worden nog belangrijker. Bedenk welk probleem het bedrijf of product daadwerkelijk oplost voor de consument. Door de komst van Alexa en Google Home lijkt het nog belangrijker om daar een goed beeld van te hebben.

Marco Heida is oprichter van Internet of Things Nederland.
Reageren? marco.heida@internetofthingsnederland.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF