Ingram Micro: We laten ons graag uitdagen voor een zakelijk IoT-project

Franklyn Cecilia, Senior Technical Cloud Consultant Ingram Micro

Als een van de grootste ICT-distributeurs ter wereld beschikt Ingram Micro over alle bouwstenen om samen met channelpartners vrijwel elke uitdaging op het gebied van zakelijke IoT-projecten aan te gaan. IoT wordt daarbij ingezet als de ‘enabler’ voor digitale transformatieprojecten met het doel om bestaande processen te ‘verslimmen’ door meer waarde uit de beschikbare data te halen, de medewerkerstevredenheid én productiviteit te vergroten en tegelijkertijd aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren.

Bij de op- en uitbouw van de IoT-practise van Ingram Micro in de Benelux vervult Franklyn Cecilia, de Senior Technical Cloud Consultant die hiervoor ook de Azure-practise van Ingram Micro handen en voeten heeft gegeven, opnieuw een voortrekkersrol. “Baanbrekende technologische ontwikkelingen hebben altijd al mijn belangstelling gehad”, vertelt Cecilia. “Ik vind het altijd weer een uitdaging om technologische ontwikkelingen en mogelijkheden te vertalen naar concrete oplossingen waarmee we als Ingram Micro de klant meerwaarde kunnen bieden. Dat gold en geldt niet alleen voor de cloud, maar ook voor (data)technologieën als IoT, machine learning en AI.

De eerste case: GrowPro

Franklyn Cecilla

Het eerste IoT-project waar Cecilia bij betrokken was speelde in 2016, toen softwareontwikkelaar Soft Solutions aanklopte om een vernieuwingsslag te maken met het door hen ontwikkelde GrowPro, een applicatie waarmee aspergetelers onder andere de werkuren van de plukkers en de opbrengsten in kaart brengen. Cecilia: “GrowPro biedt een groot aantal voordelen ten opzichte van de traditionele registratiemethoden waar telers mee werkten, dus groeide het aantal gebruikers, ook al omdat het programma naast asperges ook geschikt gemaakt werd voor telers van zacht fruit, zoals aardbeien en bessen.

‘Ik zie 2018 als het begin van het tijdperk waarin mensen beginnen te snappen wat IoT is en hoeveel er mogelijk is’

Maar het programma draaide nog in een traditioneel datacenter, de applicaties waren zelf geprogrammeerd en al met al waren ze zo’n 10.000 euro per maand aan licentie- en aanverwante kosten kwijt. Eind december 2016 kwam de uitdaging: We willen over naar een nieuwe architectuur ter ondersteuning van onze groeiplannen in Nederland en de expansie naar het buitenland. We zien volop kansen omdat de combinatie van onze software en de branchekennis uniek is.”

Begin 2017, een maand na de opdracht, moest alles klaar zijn en dat lukte ook nog. “We hebben samen met Microsoft het design gereviseerd, flexibeler en veiliger gemaakt en naar Azure gemigreerd. Half januari ging alles live. Tegelijkertijd hebben we een forse kostenreductie weten te realiseren: van 10.000 naar 1.500 euro per maand door de verbeteringen aan het verdienmodel en licentiebeheer. Een maand later introduceerde Soft Solutions het vernieuwde GrowPro op enkele beurzen in Polen en kwam direct met een aantal orders thuis.

Het IoT-aspect van deze case is dat GrowPro wordt gevoed met handmatig ingevoerde en via geselecteerde scanners en weegschalen aangeleverde data. Met een barcodescanner/tablet worden live de uren bijgehouden van elke medewerker en in combinatie met een weegschaal registreert GrowPro eenvoudig, snel en nauwkeurig de oogst. Het gaat dan om gewas, gewicht, verpakking, perceel, tijd en medewerker. Een geprinte sticker op de verpakking maakt de producten vervolgens traceerbaar, van het land tot aan de verwerking. Dit komt de kwaliteitsbewaking ten goede.

Internationale samenwerking

Cecilia: “We hebben deze case gepresenteerd op de Ingram Micro Cloud Summit 2017. Daar bleek dat onze Canadese collega’s ook flink bezig waren. Zij hadden een complete stack gebouwd op basis van aanwezige producten en services binnen Ingram Micro: producten, datatransport, dataverwerking en dashboard. Zo kunnen we niet alleen een rol spelen op het gebied van software en consultancy, zoals in de GrowPro-case, maar ook een complete oplossing van scratch opbouwen.”

IoT als innovatie-instrument

“IoT is ooit begonnen bij de consument: Toys “R” Us en Amazon hebben IoT-speeltjes groot gemaakt”, vervolgt Cecilia. “Omdat ook bedrijven mogelijkheden zagen om met gegenereerde data aan de slag te gaan, zijn ze daar ook zakelijk op gesprongen. Wat als spelletje is begonnen is een bedrijfsproces geworden. Een ‘smart home’ is leuk voor de consument, maar nog interessanter voor de energiemaatschappijen. Want IoT maakt een wisselwerking tussen consument en bedrijven mogelijk. Zo is een consument een kopende klant bij een energiebedrijf, maar wanneer hij zonnepanelen op zijn dak installeert kan hij een eventueel overschot als verkopende klant terugleveren aan de energiemaatschappij. Dat proces wordt waterdicht gemonitord met IoT, dat daardoor zorgt voor een betrouwbaar onderling afrekensysteem.

Cecilia: “Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de drones van DJI, die zijn voorzien van een IoT-chipset. Drones hebben camera’s die voor diverse doeleinden kunnen worden ingezet, zoals gebouwencontrole in aardbevingsgevoelige regio’s, of de inzet bij branden; bij natuurbranden kun je snel een overzicht krijgen, bij gebouwbranden kan de brandweer de risico’s van de inzet van brandweerlieden op bepaalde plekken beter inschatten. Zo wordt speelgoed een serieuze tool. Een ander voorbeeld is de ‘Freedom of the Seas’, het grootste passagiersschip ter wereld, dat is volgestopt met een grote hoeveelheid IoT-sensoren. Daardoor kan een groot deel van de onderhoudswerkzaamheden tijdens de vaart aan boord worden gedaan. Onderdelen en engineers worden per helikopter ingevlogen. Het resultaat is minder overlast voor passagiers en lagere kosten voor de rederij.

IoT en digitale transformatie

IoT is een breed inzetbaar technologisch hulpmiddel, maar geen doel op zich. “De uitdaging is om klanten te laten nadenken over de identiteit van hun bedrijf in de toekomst”, vervolgt Cecilia. “Ze realiseren zich vaak niet hoeveel data ze al hebben die kan helpen om een richting te bepalen, mits je daarvoor openstaat. Daarom is het belangrijk dat ze zich daarbij laten adviseren door een van onze resellers, die daarbij altijd kan rekenen op de hulp een van onze consultants. Los van eventuele behoeften aan hardware ligt er in het structureren van de data naar de wens van de klant een uitgelezen kans voor resellers.”

Onze IoT-aanpak

Cecilia: “Wij kijken naar drie punten: Als eerste de persoon van de opdrachtgever: wat wil hij en begrijpt hij echt wat hij wil. Ten tweede de keuze voor het proces dat we samen moeten doorlopen, en als derde de selectie van de producten/tools en professional services die nodig zijn om een project te realiseren. IoT is niet proberen mensen iets te laten doen wat ze niet snappen, maar iets op een andere manier te benaderen zodat ze het zien als iets wat ze al doen, maar dan op een ander niveau. Ik zie 2018 als het begin van het tijdperk waarin mensen beginnen te snappen wat IoT is en hoeveel er mogelijk is. Die benadering ondersteunen we lokaal met IoT-specialisten op productniveau, IoT-software en apps, en ons internationale IoT-team in Canada.

Ingram Micro wil meebewegen met de innovatieve trends in de markt – dat is best wel bijzonder voor een bedrijf dat van huis uit een broadliner is – en daar draag ik graag mijn steentje aan bij. Zo heb ik in het verlengde van IoT in artificial intelligence weer een nieuwe uitdaging gevonden waar ik mijn energie in kan steken. Zolang ik onze channelpartners en hun klanten maar kan helpen om te innoveren ben ik in mijn element. Wie daagt ons uit met een nieuwe case?”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect IoT Dossier 2018]

Lees het artikel hier in PDF