Vlaanderen doet proef om logistiek in steden te verbeteren

VIL, het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector, start met een project om het bezorgen van postpakketjes in steden efficiënter te laten verlopen. VIL werkt samen met 22 bedrijven en vier steden. 

In steden worden dagelijks massaal pakketjes afgeleverd, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Het grote aantal bestelwagens gaat ten koste van de leefbaarheid in Vlaamse steden. VIL wil met het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) met een oplossing komen voor duurzame en economische stadslogistiek. De oplossing moet gunstig zijn voor alle stakeholders (producent, stad, logistieke dienstverlener, handelaar en burger).

Om tot een oplossing te komen is het gebruik van juiste vervoersmiddelen cruciaal. Er zal gekeken worden naar capaciteit, optimale routes en opslag. Ook de impact op kosten en milieu worden hierbij meegewogen. Doelstelling van het project is het uitwerken van een breed inzetbaar generiek logistiek concept dat gebruikt kan worden door bedrijven om hun werkwijze te optimaliseren en voor steden als ondersteuning bij hun beleidsvorming.

Met de opgedane kennis moeten bedrijven hun supply chains kunnen optimaliseren en vernieuwende diensten uit kunnen bouwen op het vlak van stadslogistiek. Daarnaast is het de bedoeling om een aantal pilotprojecten op kleine schaal te starten samen met de deelnemende partijen. De stad Gent is een van de deelnemende steden aan dit project. Gent heeft een stadsdistributieplatform waar afgelopen jaren al pionierswerk werd verricht op het gebied van duurzame stadsdistributie.

Deelnemers aan het project zijn Stad Antwerpen, ASX-Ibeco, BD Myshopi, Beedrop, BME, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), Stad Gent, GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Stad Sint-Niklaas, Smartship, Stint Urban Mobility, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.