Tado haalt 43 miljoen euro op voor slimme thermostaten

De leverancier van slimme thermostaten Tado heeft 43 miljoen euro opgehaald tijdens een investeringsronde. De bedrijven Amazon, E.ON, Total Energy Ventures, Energy Innovation Capital, Inven Capital en de Europese Investeringsbank stoppen geld in Tado. 

De totale financiering van het Duitse bedrijf is daarmee gestegen naar 89 miljoen euro. Het extra geld wordt ingezet om de marktpositie te versterken. Het bedrijf wil zijn producten verbeteren en het dienstenaanbod uitbreiden.

Volgens Tado zijn er veel kansen op de markt voor slimme thermostaten. Wereldwijd gaat ongeveer eenderde van de energie naar verwarming en koeling van gebouwen. Tado verwacht dat de markt voor slimme thermostaten tegen het einde van 2022 een waarde van 5,9 miljard euro vertegenwoordigt.

Slimme thermostaten verbinden verwarmings- en airconditioningsystemen met het internet. Om de temperaturen efficiënt in te stellen, detecteert een smartphone-app wanneer bewoners hun huis verlaten of naderen, of wanneer ramen worden geopend. Daarnaast dragen weersvoorspellingen en aanpassende algoritmen bij aan het besparen van tot wel 31% op stookkosten, belooft Tado. Een typisch Europees of Amerikaans gezin geeft jaarlijks tussen 870 en 2.600 euro uit aan de verwarming en koeling van hun woning.