Düsseldorf Airport houdt infrastructuur in de gaten met IoT

In Duitsland gaat Düsseldorf Airport een digitaal monitoringsysteem gebruiken. De luchthaven werkt hiervoor samen met Deutsche Telekom/T-Systems en BS2 Sicherheitssysteme. Internet of Things-technologie moet ervoor zorgen dat de luchthaven probleemloos 24 miljoen passagiers per jaar kan verwerken.

De luchthaven krijgt sensoren om infrastructuur in de gaten te houden. Ze komen onder meer in de toegangsweg tot het brandstofdepot, cruciaal voor een vlot verloop van het vliegverkeer. Een brug vormt de enige toegangsweg. Daar gaat dagelijks meer dan 120 tankwagens met ruim 30.000 liter kerosine overheen. De zware belasting zorgt op termijn voor materiaalmoeheid. Sensoren kunnen dreigende schade signaleren en zo bottlenecks bij de toevoer van kerosine signaleren. Er komen vijftig sensoren in het wegdek die temperatuur, vochtigheid en corrosie meten. Door schade tijdig vast te stellen kunnen ingrijpende renovaties worden voorkomen. De data-overdracht gebeurt bijna in realtime dankzij het gebruik van Narrowband-IoT.

“In de oude situatie moesten we materiaalmonsters nemen om informatie te krijgen over de staat van een gebouw, een complexe methode die meestal ook schade veroorzaakt”, zegt Michael Hohenecker, Head of Data Management and Building Inspection bij de afdeling Real Estate Management van Düsseldorf Airport. “Bij het centrale brandstofdepot zitten we met een bottleneck. Deze digitale oplossing beschermt ons tegen onverwachtse schade aan de toegangsweg en dus tegen de verstoring van het gebruik van de brandstoftanks die daarvan het gevolg is.”

Andere wegen rond Düsseldorf Airport zullen ook stapsgewijs worden uitgerust met sensoren. De sensoren gaan tot 70 jaar mee. Ze zijn snel en gemakkelijk te installeren in nieuwe objecten of in te passen in bestaande betonconstructies.

“Düsseldorf Airport is een pionier in Duitsland bij de toepassing van IoT-technologie voor zijn wegeninfrastructuur”, zegt Ingo Hofacker, verantwoordelijk voor de IoT-activiteiten van T-Systems. “Het op netwerken aansluiten van vervoersinfrastructuur wordt steeds belangrijker. Ons nieuwe machine- en sensornetwerk biedt een ideale basis voor gegevensoverdracht.”

Een andere plek waar sensoren van BS2 Sicherheitssysteme worden ingezet, is het verkeersknooppunt Keulen-Oost. BASt, de Duitse dienst voor het wegverkeer, is de sensoren aan het testen op zijn Keulse testterreinen, samen met apparatuur en het machine- en sensornetwerk van Deutsche Telekom. BS2 Sicherheitssysteme komt voort uit ‘hubraum’, een startup-organisatie binnen Deutsche Telekom.