Nuance en Affectiva werken aan autoassistent met emotionele intelligentie

Technologiebedrijven Nuance en Affectiva gaan samenwerken om autoassistenten van de toekomst beter te laten reageren op menselijke emoties. Affectiva is marktleider op het gebied van kunstmatige emotionele intelligentie. Nuance is bekend van zijn digitale spraaktechnologie.

De bedrijven willen autoassistenten leren om het gedrag en de emoties van bestuurder en passagiers beter te begrijpen. Onder meer het stemgebruik en gezichtsuitdrukkingen worden geanalyseerd. Affectiva is in staat om zaken als woede, blijdschap of verbazing te herkennen. Als een bestuurder vrolijk is, kan het systeem zijn toon hierop aanpassen.

De oplossingen kunnen in de toekomst ook worden ingezet om gevaarlijke situaties te herkennen, bijvoorbeeld wanneer een bestuurder slaperig wordt of is afgeleid. Als dit wordt gesignaleerd door een auto die zelf kan rijden, kan het systeem ingrijpen door de besturing over te nemen.

Om dit te bereiken wordt de technologie Affectiva Automotive AI  geïntegreerd in het auto-assistentplatform Dragon Drive van Nuance. Het platform van Nuance wordt nu al gebruikt in meer dan 200 miljoen auto’s van onder meer Audi, BMW, Fiat, Ford, GM en Hyundai. Het systeem is beschikbaar in meer dan 40 talen. Communiceren met Dragon Drive kan zowel verbaal als non-verbaal, via spraakopdrachten en handgebaren.