In de digitale supermarkt wijst het winkelwagentje de weg

De digitale supermarkt komt eraan. ICT-bedrijf T-Systems ontwikkelt hiervoor een concept samen met betaalbedrijf Wirecard. Klanten kunnen vooraf met een app een boodschappenlijstje maken. In de winkel koppelen ze de app aan een boodschappenkar die ze naar de gewenste producten begeleid.

Het wagentje is voorzien van een scherm. Daarop verschijnen producten die al in de kar zijn gedaan. Ook is er gepersonaliseerde informatie en klanten krijgen aanbiedingen te zien. Voordat ze een boodschap in de wagen stoppen, scannen klanten de producten. Het afrekenen is een kwestie van een druk op de knop.

Zowel klanten als winkeliers profiteren van de ontwikkeling, schrijft Wirecard. Klanten winkelen en betalen sneller. Winkeliers krijgen een beter beeld van de routes die klanten afleggen in de winkel. Hierdoor kunnen ze de inrichting optimaal afstemmen op de voorkeuren van klanten.

Het systeem gebruikt Internet of Things (IoT)-technologie en kunstmatige intelligentie (AI)-algoritmen. Volgens T-Systems en Wirecard kan het nieuwe systeem bestaande kassasystemen volledig vervangen. Het gebruiksgemak moet ervoor zorgen dat fysieke winkels de strijd weer aan kunnen met online winkelen. Doordat klanten zelf afrekenen behoort wachten voor de kassa tot het verleden.