De voortgaande daling van de Nederlandse vaste telefoniemarkt voor consumenten was in het eerste kwartaal van 2018 vooral het gevolg van krimp van het aantal VoIP-lijnen. Dit geven de marktspecialisten van Telecompaper aan in de recente update van hun kwartaalonderzoek Dutch Fixed Telephony Market.
Volgens de telecomspecialisten waren er aan het einde van Q1 2018 in Nederland 6,025 miljoen vaste lijnen in gebruik bij consumenten. Ten opzichte van de cijfers van het voorgaande vierde kwartaal van 2017 is dat een daling van 1,2 procent. De belangrijkste oorzaak van deze daling leggen de onderzoekers bij een verdergaande krimp van het aantal VoIP-lijnen. Het totaalaantal op IP-gebaseerde aansluitingen voor consumenten kwam aan et eind van het eerste kwartaal van 2018 uit op 5,53 miljoen of een daling ten opzichte van Q4 2017 met 0,7 procent. Het aantal traditionele lijnen, dus PSTN/ISDN en WLR-lijnen, daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 5,5 procent naar minder dan een half miljoen. De daling van het aantal vaste lijnen zet zich de komende jaren nog door, zo stelt het kwartaalrapport. De experts verwachten een gemiddelde daling van 3,4 procent per jaar tot een totaal van 5,13 miljoen vaste telefonielijnen in 2022.
Daling per technologie
Wanneer specifiek naar het aantal VoIP-lijnen per technologie wordt gekeken, blijkt dat de daling via DSL nog steeds het hoogste is met 1,6 procent in Q1 2018. Het aantal VoIP-lijnen voor deze breedbandtechnologie daalde naar minder dan 2 miljoen lijnen. Ook glasvezel noteerde een daling van 0,8 procent naar een totaal van onder de 900.000, aldus de experts van Telecompaper. Tot slot is het aantal VoIP-lijnen bij kabel het minst gedaald, met 0,1 procent naar een totaal van 2,665 miljoen lijnen.
Gevolgen voor aanbieders
De dalende trend van het aantal vaste lijnen bij consumenten is ook zichtbaar bij de cijfers van de grote aanbieders binnen dit segment over het eerste kwartaal van 2018. Marktleider Ziggo zag het aantal vaste lijn met 3.000 afnemen, maar zag wel procentueel haar voorsprong op nummer twee, KPN, met 0,4 procent toenemen. Het marktaandeel van Ziggo komt nu uit op 41,3 procent of 2,548 miljoen eindgebruikers van vaste telefonie. KPN zag haar klantenaantal voor vaste telefonie dalen met maar liefst 64.000 naar een totaal van 2,44 miljoen. Het marktaandeel komt hiermee uit op 40,5 procent.
Bron: Telecompaper