D-Link: Smart home en smart city

Gerald Schouten, Country Sales Manager Benelux D-Link

D-Link staat bekend als een leverancier voor voornamelijk consumenten en mkb. Maar de netwerkleverancier is al geruime tijd ook actief in de hogere B2B-segmenten. Zo heeft het bedrijf, gedreven door smart cities, recent nieuwe industriële switches op de markt gebracht. Een nieuw partnerprogramma en een cloudgebaseerd beheerplatform moeten de reseller eveneens bekoren.

 

Op papier is dankzij breedband al heel veel mogelijk. Stem- gestuurde applicaties bestaan al een tijdje. Maar volgens Gerald Schouten, country sales manager Benelux voor D-Link Europe, komt de afzetmarkt in Nederland nu pas echt los. “Ik las toevallig vanmorgen nog dat één op de vijf Nederlanders in 2022 stemgestuurde technieken gaat inkopen”, vertelt hij. “Dit is een trend die wij ook zien. We zoeken daarin ook de samenwerking met Google, Apple, Amazon en Qivicon om de juiste hardware te ontwikkelen voor het toepassen van deze techniek.”

Nieuwe fase

Spraak brengt volgens D-Link de Smart Home markt naar de volgende fase. “Het wordt nu echt toegankelijk voor de consument”, gaat Schouten verder. “In het volgende kwartaal zullen ook de belangrijkste spraakgestuurde apparaten Nederlands verstaan en spreken en zullen scenario’s als “Hey Google, laat me de voordeurcamera op de televisie zien” een vanzelfsprekendheid zijn.” Hij voegt eraan toe dat deze mogelijkheden al wel in de nieuwste camera’s van D-Link zitten, maar alleen nog in het Engels.

Het is typisch zo’n ontwikkeling waardoor partijen als D-Link hun spel flink verruimen. Netwerken moeten exponentieel meer data versturen dan voorheen. Bovendien gaat het om realtime-applicaties die hogere eisen stellen aan de snelheid en vooral stabiliteit van het netwerk. Dat zorgt voor nieuwe marktmogelijkheden. “Op B2B-gebied zie je de smart city nu in snel tempo ontwikkelen. Al die data om de smart city mogelijk te maken moet vervolgens ook getransporteerd worden”, noemt Schouten. “Hierop spelen wij in met onze nieuwste serie DXS-switches en industrial switches. Maar vergeet ook niet dat zakelijke gebruikers een zeer goede wifidekking verwachten, al dan niet aangevuld met een goed en betaalbaar camerasysteem. Hiervoor hebben wij alle oplossingen in huis.”

Robuuste switches

Met de industriële switches wil D-Link inspelen op onder meer de opkomst van het eerdergenoemde smart-city- concept. Netwerkapparatuur moet immers aangepast worden op nieuwe omstandigheden. “Bij een industrial switch moet je met name denken aan het gebruik onder extreme omstandigheden, zoals bijvoorbeeld bij temperaturen ver onder nul of in een omgeving met erg veel trilling”, schetst Schouten. “Maar denk ook aan een vochtige omgeving die bovendien ook nog eens heel warm kan worden, zoals een straat of ondergrondse meterkast. Als laatste kan je bijvoorbeeld ook nog denken aan de inzet van Industriële switches bij intelligente zelfrijdende transportsystemen.”
D-Link biedt daarvoor een breed scala aan industriële switches van Fast Ethernet tot Gigabit, van onbeheerd tot smart, met of zonder PoE-capaciteiten en van 5- tot 28-poorten, zo vertelt hij. “Als verschillende series voeren we de DIS-100G Industrial Gigabit Unmanaged Switch serie, de DIS-300G Industrial Gigabit Managed Switch serie en de DIS-700G Industrial Layer2+ Gigabit Managed Switch serie.”

Dat D-link zo actief is in deze markt is volgens Schouten ook logisch. “Volgens een marktonderzoeksrapport van Markets and Markets zal de industriële ethernet-markt naar verwachting tussen 2015 en 2022 zelfs verdrievoudigen, aangedreven door de Industriële Revolutie 4.0.”

Partnerprogramma

De zakelijke markt is voor D-Link dus key geworden. Resellers kunnen ook rekenen op allerlei kosteloze tools als wifi-planners en surveillanceplanners. Wie resellers serieus wil nemen, heeft vooral een partnerprogramma nodig iets dat D-Link onder de noemer Value in Partnership+ (VIP+) aanbiedt, inclusief bijbehorende partnerportal.

“VIP+ portal is daarbij een hulpmiddel, maar deze definieert niet ons partnership”, vertelt Schouten. “De portal heeft voor onze B2B-klanten naast producttrainingen ook tools waar we het al over hadden, zoals de gratis wifi-planner en Video-Surveillance-Floor-Planner. Vanzelfsprekend verzorgen wij speciale projectprijzen en bieden wij onze partners ondersteuning bij elke stap in het proces, van advies bij het aangaan van een project, tot één-op-één-begeleiding bij de implementatie. Voor ons is het programma VIP+ met name gericht op de samenwerking met de reseller, maar ook met de installateur, die regionaal invulling kan geven aan de installatie van onze mooie producten.”

Beheer

De nieuwe netwerktoepassingen vereisen echter ook een bijtijdse managementtool. Je wil als beheerder immers niet constant een kruipruimte in om wat instellingen te wijzigen. Recent heeft D-Link daarom Nuclias geïntroduceerd, een cloudbeheerplatform voor omgevingbeheer op afstand die is gericht op het mkb en MSP’s.

“Wat Nuclias bijzonder maakt is dat het echt Zero Touch Provisioning is”, zegt Schouten. “Met andere woorden, je kunt zelf, of via een installateur, de accespoints installeren, netwerkkabel met internettoegang aansluiten en vervolgens op elke locatie overgaan tot de uiteindelijke configuratie. Waar je dus voorheen altijd op locatie moest programmeren en configureren, kan je dit nu vanaf iedere locatie ter wereld.” De eerste producten met deze optie verwacht Schouten aan het einde van het kwartaal. “We zullen deze producten aan gaan bieden inclusief een 1-, 3-, of zelfs 5-jarige cloudondersteuning. Vanzelfsprekend kunnen deze licenties vervolgens met eenzelfde periode verlengd worden.”

D-Link probeert dus heel duidelijk een evenwicht te vinden tussen het consumentenaanbod en B2B. “Gezien de aard van netwerktechnologie en het DNA van D-Link is dat iets waar het bedrijf goed voor gepositioneerd is”, zo besluit Schouten.

 [Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 3-2018]

Lees het artikel hier in PDF