Fabrikant van smarthome-apparatuur Nest kampte met een grote storing. Daardoor functioneerde apparatuur minimaal een uur niet goed. De apps (iOS en Android) en webdienst gingen volledig offline.
Alle apparatuur van Nest werd getroffen, maar de grootste problemen waren er met het alarmsysteem en beveiligingscamera. Die hadden in totaal drie uur te kampen met de storing. Voor consumenten was het niet mogelijk de beveiliging aan- of uit te zetten via de apps of webdienst. De apparaten konden nog wel met de hand worden bediend, bijvoorbeeld door de pincode van een deurslot in te toetsen.
Ook andere diensten van Nest werden getroffen door de storing. Die storing duurde ongeveer een uur. Het is niet bekend wat de oorzaak was. De systemen van Nest zijn afhankelijk van een internetverbinding om contact te leggen met de servers van Nest. Als dat niet lukt, is het bijvoorbeeld niet mogelijk om beelden van veiligheidscamera’s op te slaan.
Het is niet voor het eerst dat Nest te maken krijgt met een storing. In 2016 werd er een fout gemaakt met een softwareupdate waardoor sommige apparaten dienst weigerden. De storing legt nog eens pijnlijk bloot hoe kwetsbaar IoT-diensten zijn bij storingen.