De Enterprise Business Group (EBG) van Huawei wil kunstmatige intelligentie (AI) inzetten bij klanten. Doel van AI in deze context is de algehele ‘intelligentie’ van deze bedrijven te vergroten en hun digitale transformatie te versnellen. De Chinese netwerkfabrikant heeft haar visie op dit onderwerp gedeeld tijdens de Huawei Analyst Summit 2018 in Shenzen.
Door Hans Steeman
Recent onderzoek van Citi Research wijst volgens Huawei uit dat overheden, nutsbedrijven, banken, productie- en transportbedrijven de komende jaren flink zullen gaan investeren in kunstmatige intelligentie (AI). Laat dat nou net de doelgroep zijn van de Huawei Enterprise Business Group. Dit biedt dus kansen voor diens AI-toepassingen. Want ondanks de technische doorbraken in kunstmatige intelligentie, zijn AI-applicaties van de meeste ondernemingen volgens Huawei nog steeds ingericht in silo’s en zijn de meeste toepassingen nog ‘monofunctioneel’ en gefragmenteerd. Ook zijn ze nog onvoldoende intelligent om de organisatie en processen van ondernemingen goed te ondersteunen.
Volgende stappen
Er is volgens Huawei dus een tekort aan bewezen branchegerichte AI-applicaties. Daarmee is er dus nog een weg te gaan bij het succesvolle gebruik van AI in het bedrijfsleven, denkt Heng Qiu, Chief Marketing Officer van de Enterprise Business Group. Volgens hem zijn de volgende stappen noodzakelijk:
- platforms die de systematische groei van branchegerichte AI-applicaties ondersteunen
- combinatie van goed inzicht in de industrie en AI-technologieën
- continue optimalisatie en verbetering op basis van business cases
Huawei biedt nu al producten en oplossingen op verschillende lagen van de bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld in eindgebruikers apparatuur maar ook cloud applicaties en in de AI-laag. Samen vormen deze een platform dat AI-applicaties ondersteunt. Gelijktijdig werkt het bedrijf met partners die applicaties en algoritmes bouwen die draaien op het digitale platform van Huawei. Verder heeft Huawei een intern project waarin de resultaten eerst zelf worden getest.
Resultaten
Het toepassen van AI bij productie- en logistieke bedrijven heeft volgens Qiu heel mooie resultaten. “Neem de AI-applicatie in de supply chain. We passen AI toe op logistieke en digitale warehousing. Zo ‘voert’ AI nu al machine learning-modellen met de historische verzendgegevens, algemene systeemconfiguratie en basisregel- en verpakkingsregels en daarmee zijn systemen in staat om alerts te genereren op basis van nieuwe codes. De nauwkeurigheid van schattingen is op deze manier van 30% naar 80%”, aldus Qiu. “Bovendien kan AI orderstraten optimaliseren, waardoor de efficiëntie met meer dan 30% verbetert. AI kan ook de laad- en losoperaties van vrachtwagens optimaliseren, waardoor het aantal gemengde bestellingen per voertuig met meer dan vijf keer wordt verhoogd. AI verkort ook de containerdetectie- en identificatiediensttijd en verbetert de efficiëntie met meer dan 10 keer. Deze praktijken versnellen de digitale transformatie van traditionele logistieke bedrijven.”