Op het Retail World Congress in Madrid hebben IoT-specialisten Altierre en Sirqul aangekondigd samen te gaan werken. Beide bedrijven willen retailers voorzien van een navigatieoplossing om artikelen snel te vinden. Dat is handig voor de retailers zelf, maar natuurlijk ook voor klanten.
Altierre levert al langer IoT-oplossingen in combinatie met Electronic Shelf Labels (digitale prijsstickers). Sirqul is bekend als leverancier van een IoT-platform met Edysen-technologie. Hiermee is navigatie in gebouwen mogelijk.
Het combineren van beide technologieën stelt retailers in staat om klanten beter te helpen bij het vinden van producten. Ook kunnen ze klanten geïndividualiseerde aanbiedingen doen op basis van exacte locatie, inzichten in gedrag en aankoopgeschiedenis.
Altierre zal retailers een Augmented Reality (AR)-app leveren. Die kan geïntegreerd worden binnen een bestaande app van de retailer. Een stand-alone app is ook mogelijk. De app is niet alleen handig voor klanten. Medewerkers van de winkel kunnen de app ook gebruiken om producten te vinden.
De technologie van Sirqul kan klanten volgen in winkels. Zo kunnen er heat maps gemaakt worden van plekken waar klanten vaak naartoe gaan. Dit helpt bij het indelen van de winkel en het plaatsen van producten, maar ook bij het doen van gerichte aanbiedingen. Of de beide Amerikaanse bedrijven die technologie ook naar Europa willen brengen (met striktere regels voor privacy) is niet bekend.