KPN: Markt voor IoT wordt volwassen

Carolien Nijhuis, managing director IoT van KPN

KPN heeft afgelopen jaren fors geïnvesteerd in IoT en gaat er nog meer op inzetten. Niet alleen om zelf klanten zo goed mogelijk te bedienen, maar ook om de IoT-markt als geheel een boost te geven. “We zitten op een kantelpunt: de markt wordt volwassen.”

 

 

Dat Nederland één van de koplopers is als het gaat om IoT is mede te danken aan KPN. Het bedrijf investeerde afgelopen jaren fors in de technologie. “We waren wereldwijd het eerste land met een landelijk dekkend LoRa-netwerk”, zegt managing director Internet of Things Carolien Nijhuis. “Daarmee kunnen we een deel van de markt aanspreken waarvoor de huidige M2Mnetwerken minder passend zijn. LoRa is in staat om met een lange batterijduur kleine databestandjes over grotere afstanden te versturen.”

‘ LTE-M past precies tussen LoRa en M2M’

Vanaf eind dit jaar voegt KPN daar LTEM aan toe. Deze IoT-netwerktechnologie kan iets meer berichten in een hogere frequentie versturen dan LoRa. “LTE-M past precies tussen LoRa en M2M. Hiermee vullen we het hele netwerkspectrum volledig in, waardoor we een oplossing hebben voor alle use cases.”

Proofs of concept

“Om klanten beter te bedienen, zijn we enkele jaren geleden gestart met de IoT Academy”, vertelt Nijhuis. “Een plek waar organisaties de mogelijkheden van IoT kunnen ontdekken. We helpen ze bij het bouwen van concrete oplossingen, maar ook bij het opstellen van een businesscase. Dat heeft klanten geholpen om de kennis te vergroten, maar wij hebben er ook van geleerd waar klanten mee worstelen om IoT in hun bedrijfsvoering toe te passen.” Samen met klanten is met meer dan honderd IoT-vraagstukken ervaring opgedaan en proofs of concept ontwikkeld. “Dat gaf ons inzicht in welke belemmeringen bedrijven ervaren, en ook waarom bedrijven niet sneller de enorme potentie van IoT zien. Schaalbaarheid en beheersbaarheid bleken vaak een uitdaging. Ook het vinden van goede en passende IT om data te vertalen naar zinnige informatie is niet altijd vanzelfsprekend, bijvoorbeeld voor optimalisatie van bedrijfsprocessen. Daarvoor wordt vaak een IoT-platform gebruikt, maar dat moet gekoppeld kunnen worden aan bestaande bedrijfsomgevingen zoals Salesforce of Azure. Je wilt niet dat een medewerker naar een apart dashboard moet.”

KPN Things

Om klanten te helpen bij het omarmen van IoT introduceerde KPN deze zomer een eigen IoT-platform met de naam KPN Things. “Het is een totaaloplossing waarmee klanten gemakkelijk aan de slag kunnen. We noemen het ‘startklaar en schaalbaar’. Klanten worden op weg geholpen met een eerste use case. Later kunnen ze opschalen naar andere use cases.” Een van de eerste klanten van KPN Things is het containerbedrijf Van Happen Containers. “Het bedrijf wilde containers tracken en tracen, want er raakt er soms één zoek”, legt Nijhuis uit. “Naast diefstalpreventie gaat het om het optimaliseren van de planning. De efficiency kan omhoog als je weet of een klant de container heeft teruggebracht. Ook kan het bedrijf toe naar een ander business-model, namelijk pay per use in plaats van een vast bedrag per maand.” Nijhuis ziet nog meer mogelijkheden voor het bedrijf. “Je kunt bijvoorbeeld het schoonmaken van containers optimaliseren. Nu hebben schoonmakers hun vaste rondjes, maar met vulgraadsensoren kun je meer efficiency bereiken in de logistieke planning.”

Samenwerking

Volgens Nijhuis hebben bedrijven drie redenen om te starten met IoT. “Efficiency, klanttevredenheid en nieuwe businessmodellen. De meeste vraag komt vanuit de sector transport en logistiek. Daar draait het vooral om efficiency, al spelen klanttevredenheid en nieuwe businesscases er ook een rol. Verder vormen de Utilities een belangrijke sector. Niet alleen netbeheerders, maar ook waterschappen, waar predictive maintenance kansen biedt.” Nijhuis noemt ook smart cities en de agrarische sector. “Op het gebied van landbouw onderzoeken we mogelijkheden met onder meer de Universiteit van Wageningen. We zoeken graag de samenwerking, want alleen de sector zelf weet welke problemen er zijn. Denk aan sensoren die robuust genoeg zijn om op het land te staan.”

‘ IoT ontstijgt fase proof of concept’

Behalve het denken in verticale markten ziet Nijhuis ook kansen in horizontale use cases. “Asset management is een goed voorbeeld. Dat speelt een rol in de sectoren transport en logistiek en smart industrie, maar ook in de zorg. In ziekenhuizen zwerft vaak dure mobiele apparatuur rond. Als je die connected maakt, kan je de bedrijfsvoering verbeteren.”

Data verrijken

Volgens Nijhuis is de markt voor IoT de laatste tijd in rap tempo volwassen aan het worden. “We zijn de proof of concept-fase aan het ontstijgen. We zitten op een kantelpunt: met klanten praten we nu veel meer over de businesscase. Wat levert een oplossing daadwerkelijk op? Aan de andere kant blijft het een markt in ontwikkeling. Het is nog niet zo dat een bepaalde sensor door tientallen partijen worden geleverd, het is soms nog een zoektocht.” De komende tijd wil KPN doorgaan met het ontwikkelen van KPN Things. “We willen data nog meer verrijken. Nu koppelen we data uit de fysieke wereld met de digitale wereld, maar die kan nog rijker worden door data uit het bedrijf te verbinden. Dat kan ook data zijn van partijen waarmee je samenwerkt. Daarom willen we KPN Things verbinden met onze Data Services Hub waarmee bedrijven data uitwisselen. Data- aggregatie en analytics zullen de komende tijd steeds belangrijker worden.”

Partnerkanaal

Nu wordt KPN Things nog geleverd als totaaloplossing, maar Nijhuis wil ook  onderdelen van het platform aanbieden. “We gaan toe naar een modulair systeem. Sommige bedrijven hebben slechts behoefte aan een deel van onze oplossing. De rest hebben ze zelf al op orde. Daarom gaan we modulaire digitale services op het gebied van IoT ter beschikking stellen via API’s.” KPN verkoopt zijn IoT-oplossingen zowel rechtstreeks als via partnerkanalen. “We hebben een team specialisten, maar we willen nadrukkelijk ook verkopen via partners variërend van resellers tot solution providers. Door onderdelen van onze dienstverlening los en digitaal beschikbaar te maken, kunnen solution providers hiermee oplossingen op maat ontwikkelen voor klanten.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het IoT-Dossier 2017]

Lees het artikel hier in PDF