Xerox Nederland: Onze ConnectKey-technologie is basiscomponent voor toegevoegde waarde

Marcel Wisman van Xerox Nederland

Xerox is sinds jaar en dag een van de meest toonaangevende A-merken op het gebied van printing en document solutions en de fabrikant bezit een van de grootste patentportfolio’s op deze terreinen. Het assortiment loopt uiteen van complete hoog-volume productieprinters tot compacte, veelzijdige kantoorprinters die dankzij slimme technologie veel meer bieden dan de basisfuncties afdrukken, scannen, kopiëren en faxen.

 

De basisfuncties en een onberispelijke afdrukkwaliteit worden door de moderne gebruiker als standaard beschouwd, zegt Marcel Wisman, bij Xerox Nederland werkzaam als Office Product & Solution Manager. “Die gebruiker verwacht een intuïtieve gebruikerservaring, zoals hij die kent van zijn smartphone. Maatwerk-apps zijn dan ook onze wapens in de zeer competitieve markt waar we ons bevinden. Om daaraan tegemoet te komen heeft onze R&D-afdeling onze printers en multifunctionals voorzien van kleurentouchscreens voor eenvoudige bediening. En sinds twee jaar zijn onze VersaLink (voor kleine werkgroepen) en AltaLink (voor hogere segmenten) gebaseerd op het innovatieve ConnectKey-platform. Daarmee kunnen allerlei functionaliteiten en apps, ook van derde partijen, worden toegevoegd, zoals extra beveiliging van (persoons)gegevens, vertalingen, het omzetten van tekst naar audio en andere productiviteitsverhogende functionaliteiten.”

Toegevoegde waarde

Marcel Wisman

Met het ontwikkelen van functionele applicaties stelt Xerox zijn partners in staat om zich te onttrekken aan de prijsdruk in de commodity-markt voor standaardprinters, door waarde toe te voegen in de vorm van oplossingen. Wisman: “Ondanks het feit dat we een van de grotere spelers in de markt zijn, halen wij onze marge niet zozeer uit grote volumes, maar ligt onze kracht vooral in de toegevoegde waarde die we met onze technologie en toepassingen kunnen bieden. Dat betekent vooral ook luisteren naar de gebruikerswensen van onze zakelijke klanten. Daarbij snijdt het mes vaak aan twee kanten. Zo wordt de intuïtieve bediening die je op al onze machines vindt niet alleen door de gebruiker hogelijk gewaardeerd. Voor channelpartners is via het e-commerceplatform de mogelijkheid gecreëerd om extra marge te genereren door middel van de verkoop van apps.”

Betaalbaar maatwerk

Maatwerkoplossingen zijn natuurlijk niet nieuw in printerland. “Het grote verschil met vroeger is de prijs,” vertelt Wisman. “Voor een fatsoenlijke maatwerkoplossing was je al gauw zo’n 35- tot 40.000 euro kwijt, waarbij je voor elke latere aanpassing opnieuw in de buidel moest tasten. Dat konden alleen heel grote organisaties zich veroorloven. Met de low-code of no-code apps van tegenwoordig is het ontwikkelen van maatwerk aanzienlijk goedkoper geworden, en is maatwerk ook binnen het bereik van kleinere organisaties gekomen. Wereldwijd werken we inmiddels samen met ruim 400 IT-organisaties die maatwerkoplossingen ontwikkelen, waarvan er drie Nederlandse bedrijven zijn. Deze Personalised Application Builders (PAB’s) houden zich niet bezig met de hardware-kant, maar richten zich op de processtromen, waarvan documentstromen onderdeel (kunnen) zijn. Dat is een heel breed terrein, waarbij wij en onze partners ons vooralsnog focussen op sectoren als onderwijs, gezondheidszorg en het bieden van een officieel erkende vervanger voor originele faxberichten na het wegvallen van ISDN.”

Secure ID-app

Heel recent is de lancering van de ‘secure ID-app’, waarbij organisaties zoals een studentenadministratie, gemeentebalie, maar ook autoverhuurbedrijven, hotels of de HR-afdeling van wat grotere bedrijven, zelf precies kunnen aangeven welke gegevens van een paspoort, rijbewijs of ander identiteitsbewijs wel en niet worden meegenomen in een kopie die aan alle (wettelijke) eisen voldoet en die automatisch een verzoek tot verlenging of vernieuwing genereert. Dat zorgt niet alleen voor een up-to-date gegevensbestand, maar bespaart ook tijd en mankracht en is een voorbeeld van de unieke toegevoegde waarde die Xerox klanten en partners biedt.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 3]

Lees het artikel hier in PDF