Workplace 2025 -Deel 1: De lifestyle-werkplek

In 2025 zullen de werkplek en de relatie tussen werkgever en werknemer totaal anders zijn dan nu. Werknemers zijn expert op een bepaald terrein en bieden hun diensten aan via een netwerk van professionals en voelen zich in mindere mate medewerker van een bepaald bedrijf.

 

 

Flexibel werken wordt de norm

In 2025 zal meer dan de helft van de beroepsbevolking freelance werken, wat een grote impact heeft op sectoren als zakelijke dienstverlening, transport en retail. Leidinggevende functies in marketing, technologie of strategie worden ook voor kortere periodes vervuld, omdat professionals freelance willen werken om zo een betere privé- werkbalans te creëren. Ook medewerkers in vaste dienst bij één werkgever zullen heel anders gaan werken: meer dan de helft werkt niet meer vanuit een vast kantoor of op vaste tijden tussen 9 en 5 uur. Millennials hechten meer waarde aan een goede privé-werkbalans dan aan een snelle carrière; onderzoek heeft inmiddels ook aangetoond dat mensen hooguit zes uur per dag écht creatief en productief kunnen zijn.

Flexibel werken betekent ook dat bedrijven parttime, op afroep werkend personeel en thuiswerkers toegang moeten geven tot bedrijfssystemen en –gegevens. Daarvoor moeten slimme security platforms worden ontwikkeld, zodat de juiste mensen de juiste toegangsrechten tot voor hun werk noodzakelijke data hebben.

Het kantoor gaat welzijn en gezondheid bevorderen

De fysieke werkplek van 2025 is onherkenbaar veranderd in vergelijking met nu. Doordat veel mensen niet meer vanaf een vaste werkplek werken zullen kantoren veel minder ruimte innemen, soms nog maar de helft van wat ze nu in gebruik hebben. Kantoorruimte wordt ook steeds vaker door derden verhuurd en beheerd, inclusief alle communicatieve en collaboratieve voorzieningen. Ruimtes kunnen qua functionaliteit en uitstraling flexibel worden aangepast aan de behoefte van het moment. Er is veel aandacht voor groen – bomen, planten en grasveldjes. Uit een onderzoek van de Harvard Universiteit blijkt dat ‘groen’- gecertificeerde kantoren 26 procent meer aantrekkingskracht hebben en het ziekteverzuim er 30 procent lager ligt.

Het mantra ‘zitten is het nieuwe roken’ wordt tegengegaan met allerlei bewegingspauzes en er zijn slaap- en meditatiecabines die ervoor zorgen dat medewerkers fris en gemotiveerd naar huis kunnen gaan. Wearables zoals slimme brillen kunnen helpen om de werkbelasting en stress te managen via een concentratiemeting en ervoor zorgen dat een werknemer wordt afgeschermd van niet-kritische communicatie. Lichamelijk welzijn wordt bevorderd door volledig ergonomisch meubilair dat er door middel van bio-feedbacktechnologie voor zorgt dat de zitpositie automatisch optimaal wordt ingeregeld. Drones en bots bevoorraden kantines en koffiecorners en serveren dranken uit naar individuele medewerkers.

Medewerkersbeleving wordt belangrijkste maatstaf voor succes

In de toekomst zullen organisaties hun succes niet alleen afmeten langs het concept van gebruikerservaring, maar een meer holistische benadering kiezen om de prestaties en het engagement van hun medewerkers te meten. Alle processen die mensen in hun werkende leven beïnvloeden zijn daarin meegenomen: HRM, management en algemene werkomgeving. Er zullen nieuwe assessmenttools moeten worden ontwikkeld en wordt de ‘employee Net Promoter Score’ (eNPS) veel grootschaliger ingezet. Maar net als op andere terreinen is technologie ook hier slechts een onderdeel van de totaalbenadering.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF