Wereldwijde pc-verkopen naar laagste niveau sinds Q2 2009

Uit de jongste cijfers van marktonderzoeksbureau Gartner over het eerste kwartaal van 2013 blijkt dat de verscheping van 79,2 miljoen pc’s wereldwijd een daling van 11,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012 is opgetreden. Het kwartaalvolume is het laagste sinds Q2/2009. De EMEA-regio spande met een daling van 16 procent de kroon.

De wereldwijde pc-markt daalt nu al voor het vierde achtereenvolgende kwartaal, aldus analiste Mikako Kitagawa van Gartner. Vooral de consument laat het afweten, die kiest steeds vaker voor een tablet of smartphone, ook in opkomende markten die tot nu toe nog voor groei zorgden. In de zakelijke markt was er daarentegen nog wel sprake van enige groei.



HP en Lenovo strijden om het hardst voor de eerste plaats in de markt, waarbij HP in het afgelopen kwartaal een flinke veer moest laten, met de scherpste volumedaling sinds de overname van Compaq in 2003. HP’s consumententak had een negatieve impact op het totaalvolume, maar ook in de zakelijke markt zette de concurrentie HP flink onder druk.



Wereldwijd behield HP nog wel de eerste plaats, maar moest wel een daling van 23,6 procent incasseren. Lenovo benadert HP steeds meer en wist 0,1 procent groei te realiseren. Nummer drie Dell leverde 11,2 procent in, nummer vier Acer zelfs 29,4 procent. Asus bleef nummer 5, maar zag zijn aantallen met 3,5 procent afnemen.


Zoals gezegd ontkwam de EMEA-regio ook niet aan een aanhoudende daling van het aantal verscheepte pc’s. De 16 procent daling was de scherpste kwartaaldaling ooit geregistreerd door Gartner. Volgens analiste Isabel Durand leed de markt vooral onder de veranderde consumentenvoorkeur. “Particuliere gebruikers consumeren content meer en meer via andere apparaten dan pc’s. Ook in Centraal en Oost Europa, het Midden Oosten en Afrika, waar de pc-dichtheid nog niet zo groot is kiezen nieuwe gebruikers steeds vaker voor andere apparaten dan pc’s,” aldus Durand.



De vraag naar Ultramobiles bleef beperkt vanwege de relatief hoge prijzen. Goedkopere modellen, gebaseerd op de Intel Haswell-processor, komen pas in de tweede helft van het jaar op de markt.“Ultramobiles met touch-functionaliteit bieden de pc-fabrikanten weliswaar een kans om te concurreren met tablets, maar Windows 8 pc’s met touchscreens werden slechts mondjesmaat verkocht in het eerste kwartaal,” stelt Durand. “Het merendeel van de consumenten is in dit stadium nog niet bereid om extra te betalen voor touch-functionaliteit.”



In de Europese top-5 bleef HP met 3,9 miljoen stuks wel de nummer 1, maar moest wel een daling van 32,2 procent incasseren in vergelijking met een jaar eerder. Nummer twee Acer verscheepte 2,9 miljoen pc’s, een daling van 24,1 procent. Met ruim 2,5 miljoen stuks was Lenovo de enige groeier in de top-5 met een plus van 11,1 procent. Dell handhaafde zich met iets meer dan 2 miljoen stuks (-15,9 procent) op de vierde plaats, op de voet gevolgd door Asus met een vrijwel gelijk aantal en een daling van 18,2 procent.