Unitrends voorziet forse groei in disaster recovery

Gary Remmington, EMEA Sales Director

Recente incidenten hebben ervoor gezorgd dat bedrijven doordrongen raken van het belang van IT-security. Voor back-upexpert Unitrends betekent dat een kans om door te groeien. Het van origine Amerikaanse bedrijf wil zijn vleugels uitslaan in Europa.

 

Unitrends is specialist op het gebied van back-up en recovery. Het bedrijf verwacht komende periode flinke groeicijfers, mede door de introductie van een nieuwe productlijn. Begin dit jaar werd de achtste generatie van de Unitrends Recovery Series geïntroduceerd met een aantal belang- rijke vernieuwingen. Zo worden voor het eerst 12TB-drives ondersteund. Ook is de onderliggende software vernieuwd. Die zorgt voor snellere back-up en recovery, een betere userinterface en meer monitoringfuncties. Een enthousiaste EMEA Sales Director Gary Remmington vertelt: “De nieuwste generatie is zeer positief ontvangen door onze partners. Zij zijn heel actief geweest met het promoten van de nieuwe oplossing. Dat heeft gezorgd voor een toename van het aantal nieuwe klanten. Ook veel bestaande klanten tonen interesse om over te stappen.”

Verschuiving naar enterprise

De nieuwe back-up en recovery-units van Unitrends zijn geschikt voor zowel grote als kleine bedrijven. “We leveren vijftien modellen, zodat ieder bedrijf ermee uit de voeten kan”, zegt Remmington. “Het begint bij 2 en gaat door tot 120 terabytes. Door extra modellen toe te voegen kan dat nog verder worden uitgebreid. De oplossing is dus geschikt voor kleinere bedrijven, maar zeker ook voor grote enterprises en overheden.”

EMEA Marketing Director Elisa Minton vult aan: “De laatste tijd zien we in de EMEA-markt een verschuiving richting enterprisesolutions omdat we een zeer kosteneffectieve oplossing leveren. Daar komt bij dat we recent twee sterke allianties zijn aangegaan. Sinds begin dit jaar werken we met Scale Computing dat sterk is in hyperconverged oplossingen. En recent hebben we met Nutanix een overeenkomst gesloten, een ander bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in hyperconverged infrastructuur.” Afhankelijk van de voorkeuren van een eindklant geldt er een SLA waarbij Unitrends garandeert dat een back-up binnen een uur, 24 uur of ‘zo snel mogelijk’ wordt teruggezet. Grote bedrijven kiezen over het algemeen voor de eerste optie. De derde optie is met name geschikt voor de wat kleinere bedrijven. Overigens komt ‘zo snel mogelijk’ in de praktijk eigenlijk altijd neer op binnen 24 uur, alleen de garantie ontbreekt.

Ransomwaredetectie

Unitrends verkoopt zijn producten uitsluitend via partners, maar gaat wel graag het contact aan met eindgebruikers. “We horen van eindklanten dat het onderwerp back-up en recovery steeds meer aandacht krijgt”, vertelt Remmington. “Geen bedrijf kan het nog negeren in een tijd waarin ransomware en andere malware steeds meer op de loer ligt. Onze oplossing sluit daar goed op aan aangezien ransomwaredetectie ingebouwd is. Klanten zijn met onze back-up en cloudoplossingen direct op de hoogte als ze slachtoffer zijn van ransomware en weten ook hoe ze dat kunnen oplossen. Dat we ons systeem hebben gebouwd op een Linux-platform is ook een voordeel. Dit is een stuk veiliger dan bouwen op een Windows-platform.

Wat Unitrends verder onderscheidend maakt is onze support. We hebben in de Verenigde Staten 24/7/365 supportmedewerkers zitten. Onze klanttevredenheid zit tegen de 99 procent aan. Zulke cijfers geven klanten en partners het vertrouwen dat hun investering in goede handen is. Het zorgt ook voor herhalingsaankopen op de lange termijn.”

Partnerprogramma

Om partners te ondersteunen bij de verkoop, organiseert Unitrends regelmatig webinars. Minton: “Potentiële klanten krijgen zo eenvoudig veel informatie. We geven ook bijna dagelijks demo’s en investeren veel in marketing. In juli is er een nieuw partnerprogramma gestart. We zijn altijd sterk geweest in het gezamenlijk optrekken met partners. Met de relaunch van ons wereldwijde Channel and Alliance Program willen we dat een nieuwe impuls geven. Er is ook een nieuw portal voor partners. Daar introduceren we slimme marketingtools bijvoorbeeld voor geautomatiseerde e-mailmarketing. Partners krijgen er verder toegang tot trainingen. Sinds kort werken we met verschillende niveaus, waardoor partners met veel volume hogere kortingen kunnen krijgen.”

‘We willen graag dat partners events organiseren. Waar nodig ondersteunen we hen daarbij’

Het is de bedoeling dat Unitrends de komende periode meer naar buiten  treedt op belangrijke congressen en evenementen, zoals VMworld in Barcelona. “We willen ook graag dat partners events organiseren. Waar nodig ondersteunen we hen daarbij.” Gevraagd naar welke marktpositie Unitrends hoopt te bereiken, klinkt Remmington ambitieus: “We willen graag met iedere partner in de regio werken, maar op korte termijn streven we naar een samenwerking met de top-10 partners in de Benelux. We willen met hen het salesapparaat opschalen en werken aan de technische knowhow om gezamenlijk te groeien.”

Bedrijven worstelen nog steeds met dataverlies

Unitrends doet regelmatig onderzoek naar de ervaringen van bedrijven met cloud en disaster recovery. Het meest recente, wereldwijde onderzoek onder 800 IT-professionals toont aan dat bedrijven te maken hebben met een bijna explosieve groei aan data. Van de ondervraagden zegt 27 procent meer dan 100TB aan data te moeten beschermen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2016. Ondanks die groei kampen bedrijven geregeld met dataverlies. Zo’n 30 procent van de ondervraagden zegt data te zijn verloren. Dat is eenzelfde aantal als in 2016. Het aantal bedrijven dat op regelmatige basis test of disaster- recoverysystemen goed werken neemt wel toe. De ondervraagden melden in 75 procent van de gevallen dit minstens eenmaal per jaar te doen. Verder zeggen ze voldoende vertrouwen te hebben in de cloud als oplossing voor back-up. Wel hikken veel bedrijven nog aan tegen de kosten van cloudopslag. Zorgen over cloudtechnologie worden aanmerkelijk minder vaak genoemd dan twee jaar geleden.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 6-2018]

Lees het artikel hier in PDF