Toshiba onthult ambitieuze strategie

Toshiba Information Systems Benelux, specialist op het gebied van zakelijke notebooks, heeft zijn doelstellingen en strategie voor het komende fiscale jaar geformuleerd. Deze mogen ambitieus genoemd worden: het bedrijf wil zijn positie in de zakelijke markt versterken en streeft naar dubbelcijferige groei in de belangrijkste verticale markten.

“Na ruim dertig jaar actief te zijn geweest in de markt voor zakelijke devices zit het oplossen van businessproblemen en het bevorderen van efficiency in ons DNA,” zegt Ronald Ravel, Country Manager van Toshiba Information Systems Benelux. “Het voorbije jaar stond voor ons in het teken van een fundamentele heroriëntatie én de opdracht de best mogelijke uitgangspositie te verwerven om te kunnen gedijen in een sterk competitieve sector als de onze. In dat kader hebben we de basis gelegd voor een structuur die ons de ruimte biedt de relaties met onze partners en eindgebruikers verder te verdiepen. Dat heeft een cruciale rol gespeeld bij onze communicatie over de koers die we hebben uitgezet voor onze dedicated zakelijke devices en toekomstige oplossingen, inclusief de beslissing om voortaan volledig grip te houden op ons ontwerp- en productieproces.”

Strategische partnerships
Het afgelopen jaar heeft Toshiba zijn focus op de mid-size en corporate markt bijgesteld door de relaties met zijn partners en eindgebruikers te intensiveren door middel van een scala aan nieuwe sales- en marketinginitiatieven. Een recent voorbeeld hiervan is de pan-Europese ‘Make IT work’-campagne, bedoeld om enerzijds de sterke positie van Toshiba te benadrukken als het gaat om het tegemoetkomen aan de continu veranderende eisen van bedrijfsomgevingen vandaag de dag en anderzijds het ongekend brede en gevarieerde aanbod van zakelijke oplossingen van het bedrijf in de schijnwerpers te zetten.

Toshiba zal zich het komende jaar blijven inzetten voor de mid-size en corporate markt door zowel de strategische support als de contacten met partners en huidige en toekomstige klanten uit te breiden. Om zijn relaties nog beter te kunnen ondersteunen, heeft het bedrijf de manier waarop zijn verkoopteams partners en eindgebruikers benaderen, gewijzigd. Driekwart van de Europese verkoopteams onderhoudt nu rechtstreeks contact met eindgebruikers om beter inzicht te krijgen in de nieuwe uitdagingen waar bedrijven mee te maken hebben. Daarnaast zal Toshiba’s pan-Europese call center, dat in 2015 het licht zag, meer aandacht gaan besteden aan de communicatie met potentiële klanten in de mid-size en corporate markt. Dit moet helpen new business te genereren en nieuwe kansen te creëren voor de channel partners van Toshiba. De niet aflatende inzet voor het kanaal blijft cruciaal voor het bedrijf. Wel wil het zich meer dan vroeger focussen op zijn distributiestrategie door exclusieve strategische partnerships in Europa aan te gaan.

Vertrouwen in nieuwe strategie
Naast het behouden en werven van klanten in de mid-size en corporate markt zal Toshiba zich blijven richten op de overheid, het hoger onderwijs en andere segmenten van de publieke sector in landen als het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Nederland, waar het bedrijf al langer sterk in deze markten aanwezig is. “Wij denken dat onze investeringen in de EMEA-regio een boost zullen geven aan de groei van de PC-business in onze kernregio’s en -sectoren,” aldus Ravel. “We hebben het volste vertrouwen in de kracht van onze vernieuwde strategie en ons streven naar dubbelcijferige groei in deze verticals.” Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de aankondiging dat Toshiba Europe zijn activiteiten naar het Midden-Oosten en Afrika gaat uitbreiden, waarbij het als een van de vier strategische bases van de wereldwijde organisatie voor zakelijke computers en oplossingen van het bedrijf zal gaan fungeren.

Ontwerp en kwaliteit gewaarborgd
Verder wil Toshiba meer flexibiliteit realiseren bij de ontwikkeling en productie van devices die in het vervolg volledig in-house zullen plaatsvinden. De nieuwste notebooks worden nu allemaal al vervaardigd in Toshiba’s eigen fabriek in Hangzhou, China, waardoor het bedrijf ontwerp en kwaliteit in elke fase van het productieproces kan waarborgen. “Hangzhou stelt ons in staat kwaliteit, ontwerp, functionaliteit en veiligheid van onze producten helemaal in eigen hand te houden,” licht Ravel toe. “Onze partners en klanten kunnen daar hun voordeel mee doen. Niet alleen dankzij het ononderbroken productieproces en de snellere time-to-market, maar ook door de gemoedsrust die we bieden als gevolg van de optimale veiligheid. Zo produceren wij onze eigen BIOS om het risico van verstoringen door derden, die een device kwetsbaarder kunnen maken voor aanvallen van buiten, te elimineren.”

In aanvulling hierop heeft Toshiba een dedicated Europees team in het leven geroepen om nieuwe oplossingen voor bedrijven op de markt te brengen op basis van de uitgebreide onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten binnen de bredere Toshiba Corporation-organisatie. Op die manier kan het bedrijf zowel klanten als partners voorzien van nieuwe technologieën en oplossingen die hun efficiency verhogen, hun slagkracht vergroten en hun concurrentievermogen verbeteren.

Meer informatie: www.toshiba.nl