Tiptel de distributeur van totaaloplossingen

Ton Kuppens en Marco van der Valk, directieleden Tiptel

Tiptel viert dit jaar het 25-jarige jubileum van haar aanwezigheid in Nederland. Er is veel veranderd, weet de huidige directeur Ton Kuppens. Hij blikt terug op de tijd dat de Duitse leverancier van telefoons en antwoordapparaten geheel analoog was. “We zijn van een productdistributeur gegroeid naar een distributeur van totaaloplossingen en daar profiteert het kanaal ook van.”

Tiptel staat bekend als een leverancier van communicatieproducten in het hogere segment, vertelt Ton Kuppens. Hij werkt tien jaar bij de Duitse leverancier en is vijf jaar verantwoordelijk voor drie van de zes landen waarin het merk opereert. “In Nederland/België en Frankrijk zijn we ook andere merken gaan voeren en zijn dus gemigreerd naar een rol als distributeur van een reeks telecomproducten”, aldus Kuppens. “We hebben goed ingespeeld op de migratie van analoog/ISDN naar IP. Mensen kennen Tiptel en hebben er een positieve merkbeleving bij. Daar zijn we trots op.”

‘IP is het sleutelwoord, en daar gaan we voor’

Vaste telefonie

De focus van Tiptel ligt wel zwaar op telefonie. Gaat dat niet verdwijnen? “Nee hoor, zeker niet”, zegt Kuppens resoluut. “Het gedrag van consumenten schuift wel op, maar zakelijk blijft bellen nog wel de norm. Mensen die veel bellen hebben behoefte aan een comfortabel bedraad of draadloos toestel.” De jeugd is de uitdaging en de toekomst, want die zijn volgens Kuppens ‘minder bekend’ met het merk Tiptel. “Overigens geldt dat voor alle IP-merken. Jonge mensen associëren zich met Samsung en iPhone en hebben weinig tot geen beleving met vaste toestellen. En dus ook niet met het merk Tiptel. Ze werken daarentegen wel meer met accessoires zoals headsets en die hebben we ook. De vraag naar headsets groeit sterk.”

Clouddiensten

Kuppens geeft leiding aan de vestigingen in Nederland, België en Frankrijk en heeft een goed beeld van de telecomtrends in deze regio’s. Nederland loopt volgens hem voorop in het gebruik van clouddiensten, de traditionele PBX loopt gestaag terug en ook hier zal Tiptel de komende zomer een cloudoplossingen introduceren. “Het wordt een clouddienst met volledige PBX-functionaliteit. Dus identiek aan een ‘normale’ PBX maar dan in de cloud. Resellers hebben volledige vrijheid in de keuze van trunks”, aldus Kuppens. “Ze krijgen een portal waar ze diensten, features en gebruikers zelf kunnen instellen en beheren. Dit platform gaat uitgroeien tot een compleet dienstenpakket dat onderscheidend is van hetgeen traditionele distributeurs bieden. We groeien naar een leverancier van ICT- en telefonietotaaloplossingen en gaan resellers hierin ontzorgen.”

Bij de ontwikkeling van de dienst werkt Tiptel samen met een partij die Kuppens nog niet wil noemen. Wij ontwikkelen met partners zoals Htek de IP-telefoons die we naast het merk Tiptel positioneren.

‘Het gedrag van consumenten schuift wel op, maar zakelijk blijft bellen nog wel de norm’

Advisering

De plannen in de cloud betekenen volgens Kuppens niet dat Tiptel stopt met losse producten. Naast het cloudplatform wil hij resellers echter meer helpen met het geïntegreerd aanbieden van die producten. “We zijn een leverancier van totaaloplossingen, niet van losse producten. Het begint met een centrale en dan volgt randapparatuur zoals toestellen, intercoms, headsets, beveiligingscamera’s en switches voor installateurs. Ook bieden we technische ondersteuning inclusief het op locatie inmeten van systemen en gebouwen voor installateurs maar ook een helpdesk voor service, support en documentatie”, legt Kuppens uit. “Alles gaat naar IP en daarom voorspellen we een grote vervangingsslag van apparatuur. Daar hoort advisering bij. Als distributeur van totaaloplossingen gaan we onze partners en klanten hierover actief informeren en daarin geven we onze leveranciers ook een rol. We doen het samen. Zeker met het jubileum dat we dit jaar vieren.”

Acties en activiteiten

Marco van der Valk is als COO verantwoordelijk voor de Operations en Finance van Tiptel Nederland. Hij is ruim vier jaar bij Tiptel actief en overziet alle acties en ‘festiviteiten’ die dit jubileumjaar worden georganiseerd. “Een jubileum is altijd speciaal en daarom hebben we een aantal interessante acties voor partners en resellers”, aldus Van der Valk. “Bij elke besteding van 25 euro sparen resellers 1 procent van de aankoopprijs. Na 1 december kunnen ze het gespaarde bedrag omruilen voor cadeaubonnen van een hele reeks winkels zoals bol. com, H&M, Bijenkorf, Nationale Bioscoopbon, Hema, C&A, Zalando, VVV, Intratuin, ICI Paris, Douglass, Rituals, Gall & Gall en Primera. Die mogen ze natuurlijk zelf houden maar weggeven aan klanten, medewerkers of andere relaties is natuurlijk ook leuk. In jubileummaand april spaarden partners zelfs 2,5 procent van het besteedde bedrag. Later dit najaar organiseren we nog een aantal activiteiten voor partners, resellers en leveranciers. De details daarvan maken we later bekend.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 3-2018]

Lees het artikel hier in PDF