‘Een partnership is meer dan een relatie’

Suzette Oskam, Product Marketing Director Broadline bij Tech Data

In de voorafgaande edities van ChannelConnect heeft u al kennisgemaakt met de nieuwe marktbenadering waarmee distributeur Tech Data de digitale transformatie in- en extern tegemoet treedt; mensen, innovatie en partnerships. Hoe geven Tech Data en hun relaties invulling aan partnership? “We willen als bedrijf iets terugdoen voor de maatschappij en sociale verantwoordelijkheid nemen”, zegt Product Marketing Director Broadline Suzette Oskam.

Aan tafel zitten Suzette Oskam (Product Marketing Director Broadline) en Reinier van Barneveld (External Product Specialist), beiden van Tech Data, en tevens Manager Real Estate & Maintenance Rick van der Linden van Media Markt-Saturn Nederland. Directe aanleiding is dat Tech Data dit jaar voor de tweede keer een belangrijke sponsor is van de ‘Media Markt Tour’, een wielerronde die van 8 tot en met 14 mei langs achttien vestigingsplaatsen van Media Markt in Nederland en België trekt met als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor de goede doelen Kika en Het Vergeten Kind. “Van grote organisaties zoals Tech Data en Media Markt wordt verwacht dat ze meer doen dan alleen maar geld verdienen”, zegt Suzette Oskam. “Dat verwacht niet alleen de buitenwereld, ook de eigen medewerkers willen trots kunnen zijn op een werkgever die op een maatschappelijk verantwoorde manier zaken doet. Dat betekent dat het bedrijf ook iets terug wil doen voor de maatschappij en haar sociale verantwoordelijkheid neemt door onder andere het steunen van goede doelen. Dat doen we als bedrijf door middel van donaties, maar we geven ook onze eigen medewerkers de ruimte voor een persoonlijke inzet in teamverband. We maken zo duidelijk dat een partnership met Tech Data en haar medewerkers meer is dan alleen een puur zakelijke aangelegenheid. Alle technologische mogelijkheden en middelen ten spijt: mensen kopen van mensen, samenwerken is mensenwerk en persoonlijke relaties zijn nog steeds doorslaggevend. Dat persoonlijke aspect laat zich ook vertalen in de maatschappelijke betrokkenheid van onze bedrijven.”

Media Markt Tour

partnershipTech Data en Media Markt hebben al jarenlang een stevige zakelijke relatie. Door de veelvuldige onderlinge contacten op diverse niveaus is ook een écht partnership ontstaan met als doel om lange-termijngericht winstgevend zaken met elkaar te doen. In die sfeer ontmoetten Reinier Van Barneveld van Tech Data en Rick van der Linden van Media Markt-Saturn Nederland elkaar vorig jaar, toen Media Markt de eerste Tour organiseerde. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat zowel bij ons als bij Tech Data hoog in het vaandel”, vertelt Van der Linden. “We zijn sinds de start van onze aanwezigheid in Nederland in 1999 hard gegroeid en we realiseren ons absoluut dat we die groei te danken hebben aan de maatschappij en de klanten die onze producten kopen. Als groot en zichtbaar bedrijf kregen en krijgen we tientallen donatieverzoeken. Om die allemaal te onderzoeken en op hun merites te beoordelen, is vrijwel onbegonnen werk en om die reden hebben we besloten om zelf een sponsoractiviteit op te tuigen waarmee de maatschappij gediend is. Kinderen staan daarbij centraal. Want ondanks alle voorzieningen in dit land, zijn er groepen die het om medische of sociale redenen niet redden zonder extra steun.”

‘Sport verbroedert en verbindt nog steeds’

Kika en Het Vergeten Kind

partnership
Rick van der Linden (l) en Reinier van Barneveld

“Als gepassioneerde vrijetijdswielrenners hebben we in 2016 gekozen om een wielerronde te organiseren”, vervolgt Van der Linden. “Daarbij vond ik in wielerliefhebber Reinier van Barneveld direct een bondgenoot. Net als bij andere sponsors is hij de ‘ambassadeur’ binnen Tech Data die collega’s enthousiasmeert om deel te nemen in de Tech Data-ploeg en leveranciers bewerkt om ook een (financiële) bijdrage aan de Media Markt Tour te leveren.” Reinier van Barneveld van Tech Data vult aan. “Afgelopen jaar was Kika – de organisatie die met financiering van onderzoek naar kinderkanker streeft naar 95 procent genezing van alle kinderen met een vorm van kanker – het doel waar we voor reden. De totaalopbrengst van deze Tour was uiteindelijk 120.000 euro een mooi resultaat.”

Steun van vele kanten

partnership
Suzette Oskam

Dit jaar heeft de organisatie een tweede goede doel toegevoegd: Het Vergeten Kind. “Die organisatie zet zich in voor kinderen die door een abnormale thuissituatie een moeilijke kindertijd hebben”, licht Van der Linden toe. “Ons doel is dit jaar om een sponsorbedrag van 250.000 euro op te halen, ambitieus, maar haalbaar. Het startschot voor onze Tour valt pas in mei, dus er is nog tijd en ruimte genoeg voor meer sponsoren. En het is bijzonder interessant om te zien dat sport nog steeds verbroedert en verbindt.” “Dat klopt helemaal”, aldus Van Barneveld. “Niet alleen bij Tech Data zelf, waar de leden van het nu 12-koppige wielerteam niet alleen uit de divisie Broadline komen maar ook van Azlan, Maverick en TD Mobile. Ook de lobby bij leveranciers om mee te doen, schept kruisverbanden waarvan het belang ook buiten de Media Markt Tour om niet te onderschatten is.” “ASUS, Citrix, Dell, HP Inc., IBM, Lenovo en Microsoft zijn bereid gevonden als shirtsponsor, wat betekent dat deze donaties 100 procent ten goede komen aan het goede doel. Binnen Tech Data hebben we ook een Kika pop-up store neergezet waar onze medewerkers door het bedrijf beschikbaar gestelde producten konden kopen. Deze pop-up store leverde een bijdrage van ruim 7.000 euro op. In totaal kunnen we als Tech Data al bijna 12.000 euro bijdragen aan dit mooie evenement”, zo besluit Van Barneveld.

Facts & Figures

partnership• Media Markt Tour 2017 van 8 tot 14 mei 2017.
• Start en finish in Rotterdam.
• Totale tourlengte: circa 1.000 km.
• Alle feestelijk aangeklede lokale vestigingen fungeren als start- of finishplaats, dan wel als tussentijds checkpoint en/of verzorgingsplaats.
• Sportdrink, banaantje en pastamaaltijd na afloop zijn inbegrepen, evenals retourvervoer naar de opstapplaats.
• Deelname is mogelijk per etappe, weekend of de gehele tour en staat open voor individuele of teams van zakelijke klanten van Media Markt en deelnemende sponsoren.
• Iedere deelnemer wordt voorzien van een gratis wielershirt en bidon.
• Er zijn diverse prijzen beschikbaar, onder meer Top-3 weekprestaties, Top-3 dagetappes en Top-3 vrijwilligers (fondsenwervers).
• Niet-fietsers zijn welkom als routebegeleiders of verzorgingsmedewerkers. Per vestiging zijn minimaal vijf vrijwilligers nodig.
• Info: www.mediamarkttour.nl

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in Channel Connect magazine nummer 1-2017]

Lees hier het artikel in PDF