Tech Data: Word een trusted cloud advisor

TECH DATA ONDERSTEUNT NIEUWE BUSINESSKANSEN IN DE MULTICOUD

Bij het beheren van de multicloud SaaS- en hybride oplossingen van klanten draait het als IT-dienstverlener steeds meer om de expertise als toegevoegde waarde. Kennis van de branche van je klanten én kennis van applicatieontwikkeling die de eindklant verder helpt in diens business.

 

De groeiende vraag naar transformatiegerichte managed services en hybride implementaties was voor Tech Data de trigger om het event ‘Transform your Future’ te organiseren, waar de distributeur vendoren en partners samenbracht. Aan bod kwamen visie en ontwikkelingen achter de transitie naar de cloud en werden resellers ervan doordrongen dat langer wachten met het omarmen van de cloud binnen afzienbare tijd ‘de dood in de pot’ betekent. Welke stappen Tech Data zet om partners wegwijs te maken en te begeleiden in alle facetten van de cloudbusiness bespraken we met Peter Zonneveld, die als Director Global Cloud Solutions als geen ander op de hoogte is van waar Tech Data, zowel wereldwijd als regionaal, staat in de cloudmarkt.

Multicloud-platform

“Ik ben verantwoordelijk voor de bouw van multicloud solutions die het werk van onze channelpartners gemakkelijker, minder complex moeten maken”, zegt Zonneveld. “Ik doe dat samen met mijn collega die verantwoordelijk is voor alles wat met de platforms te maken heeft. Ons team bestaat uit veertien mensen, verdeeld over vier locaties, twee in de VS en twee in Europa. Tech Data biedt wereldwijd één van de grootste multicloudplatforms, met Microsoft Azure, Amazon Web Services en sinds kort ook Google Cloud. Keuzemogelijkheden te over, apps schieten als paddenstoelen uit de grond en zelfs voor grotere partners wordt het steeds lastiger om daarin de weg nog te vinden en de razendsnelle ontwikkelingen bij te benen. Voor kleinere partners is de uitdaging nóg groter en zonder de ondersteuning van deskundige partners zoals Tech Data zouden ze de transformatie van hun businessmodel niet kunnen realiseren.”

Peter Zonneveld

Niet alles tegelijk

Zonneveld: “Je moet niet alles tegelijk willen; je kunt het best kiezen voor een van de drie platforms en proberen daar een practice mee op te bouwen. Daarbij helpt het programma ‘Tech Data Practice Builder’. Dat start met een assessment van de status-quo, waarna gezamenlijk de volgende stappen in de journey naar de cloud worden uitgestippeld. Lokale solution architects, pre-sales engineers en de internationale experts in onze Centers of Excellence assisteren daarbij.”

Leercurve

Behalve met platformpartners onderhoudt Tech Data ook strategische relaties met alle belangrijke software-vendoren. “Die zijn zelf ook bezig met hun cloudstrategie, wat de materie nog verder compliceert en onze rol als intermediair nog belangrijker maakt”, vervolgt Zonneveld. “Met onze ‘click to run’-solutions – gebaseerd op de meest voorkomende use cases en dominante vendoren – zorgen we ervoor dat het cloudaanbod voor channelpartners behapbaar en beheersbaar blijft. De complexiteit wordt als het ware zoveel mogelijk ‘weg geautomatiseerd’. Resellers kunnen de solutions op ons Stream One-platform vinden, zodat ze snel stappen kunnen maken. We mikken er wel op dat ze ook hun eigen IP (Intellectual Property, red.) gaan toevoegen en zich zo differentiëren in de markt.”

Intellectual Property is key
“De evolutie binnen het kanaal gaat sneller dan we denken, onze wereld ziet er over een jaar of drie tot vijf heel anders uit”, meent Peter Zonneveld. “IP is key. De eindklant betaalt voor de waarde, de business outcome, en ligt niet wakker van de manier waarop dat wordt gerealiseerd. Die wetenschap nemen we ook mee in de aanpak van het vervolgtraject van ons cloud-event. We intensiveren de toen gelegde relaties tussen resellers en accountmanagers – onze ‘reisleiders’ – met een gericht plan. De cloud is ‘here to stay’. Onze partners moeten zich echt beraden op hun koers, in welke niche zij IP gaan ontwikkelen en daarmee hun toekomst én die van hun klanten vorm gaan geven. Daar helpt Tech Data graag bij.”

Samenwerking in ecosystemen

Zonneveld: “Onze belangrijkste kracht is dat we alle kennis van onze vendoren in één multivendor multicloud-ecoysteem samenbrengen waaruit onze resellers kunnen putten. In de VS is Amazon een belangrijke partij, hier zijn we behoorlijk ver met Microsoft Azure, en ook de Google Cloud begint tractie te krijgen. Elke regio heeft zijn eigen sterktes en we profiteren van elkaars ervaringen zodat we niet steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden.”

‘Softwarevendoren maken onze rol als intermediair nog belangrijker’

Succes heeft vele vaders

Eindgebruikers willen een betrouwbare en goed werkende cloudoplossing, en daar zijn diverse partijen voor nodig. “Samenwerkende partners gaan de toekomst van het kanaal bepalen”, zegt Zonneveld stelling. “Wij kijken daarbij ook naar ISV’s, die zich met niche-oplossingen differentiëren en vervolgens hun ervaring inzetten bij grotere projecten en doorgroeien. ‘Traditionele’ partners met potentie helpen we met het ‘opzetten’ van hun cloudbusiness. Wij maken nu nog zelf solutions, maar we willen de tooling en methoden die we gebruiken graag openstellen voor onze partners zodat ze zelf hun IP – hun eigen toegevoegde waarde – kunnen ontwikkelen. Die kan via ons platform, maar ook via andere partijen, beschikbaar worden gemaakt.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF