Tech Data: Toekomstgerichte ondersteuning voor partners

TECH DATA INTRODUCEERT TECH-AS-A-SERVICE

Als distributeur heb je dagelijks te maken met nieuwe uitdagingen. Tech Data probeert altijd snel in te spelen op dergelijke actuele ontwikkelingen in het kanaal. Voor de vervanging van oude hardware introduceerde Tech Data al eerder TD Renew en onlangs is Tech-as-a-Service (TaaS) aan het portfolio toegevoegd voor de financiering van nieuwe aankopen. Bart Sliedrecht en Rutger Teunissen, beide Business Development Manager bij Tech Data, geven uitleg over de link tussen deze nieuwe services.

 

Om mee te kunnen met de snelle technologische ontwikkelingen en tevens te voldoen aan de wensen van duurzaamheid en eisen van de wetgeving, vraagt de markt om meer flexibele oplossingen. Tech Data biedt partners met de nieuwe services ondersteuning waarmee zij nieuwe technologie, duurzaam en op financieel aantrekkelijke wijze op de markt kunnen zetten en daarbij oude hardware kunnen inruilen.

Uitbreiding TD Renew

Om met TD Renew te beginnen: dit programma van Tech Data maakt het inruilen van devices zeer eenvoudig, biedt een goede klantervaring en stelt de reseller in staat meer winst te behalen. “Het programma werkt zeer goed”, vertelt Rutger Teunissen. “Voorheen ging het alleen om mobiele devices, maar we hebben het onlangs uitgebreid met notebooks van HP, Dell en Lenovo. Onze resellers kunnen in onze portal eenvoudig een offerte opvragen én aanmaken en die direct vanuit de portal, onder eigen naam en met eigen logo, naar de eindklant sturen.

De apparatuur wordt kosteloos bij de eindklant of de reseller opgehaald en er wordt een certificaat afgegeven met de honderd procent garantie dat de data wordt gewist.”
Tech Data stimuleert resellers om bij de aanvraag van een offerte voor nieuwe devices ook te vragen wat de klant met de oude gaat doen. “Je biedt je klant op die manier een fantastische mogelijkheid om de oude apparatuur in te ruilen mét de honderd procent zekerheid van datawiping. Een prima manier om én te voldoen aan de AVG-regelgeving én extra service te bieden.”

Wat is TaaS

Nieuw voor Nederland – in diverse EMEA-landen reeds uitgerold – is TaaS. Taas staat voor Tech-as-a-Service; en daarbij staat Tech niet voor Tech Data maar voor Technology. “Een bewuste keuze”, weet Bart Sliedrecht. “TaaS biedt onze resellers de mogelijkheid een totale gebruiksoplossing aan te bieden. Naast de producten die bij Tech Data besteld worden, kunnen resellers ook andere IT-gerelateerde producten en een aantal eigen services zoals training en installatie toevoegen.”

Maar wat is TaaS precies? “Voor millennials is het heel gebruikelijk om geen eigenaar te zijn van producten. Ze kopen geen cd’s maar hebben Spotify, geen dvd’s maar Netflix en waarom een auto kopen wanneer er private lease is. Zij vinden betalen per maand heel normaal. En dat zie je nu ook in het mkb ontstaan; want waarom een forse investering doen terwijl je met TaaS over hardware, software en services kunt beschikken in de vorm van een abonnement met betalingen per maand of per kwartaal. Na een eenvoudig onboardingsproces kan de reseller deelnemen aan het programma en middels een portal die gekoppeld is aan de webshop ‘InTouch’ van Tech Data, op eenvoudige wijze offertes maken en overeenkomsten afsluiten.”

Resellers die meer willen weten over Tech-as-a-Service of TD Renew kunnen meer informatie vinden op de website van Tech Data of specifiek op www.techasaservice.nl.

Werking

Stel: een klant heeft tien laptops nodig. In de portal van Tech Data vult de reseller in wat hij nodig heeft. Het systeem creëert een keurige offerte voor de eindklant. Op het moment dat de klant akkoord gaat krijgt de reseller, binnen één minuut, te horen of de bank akkoord is met de financiering. In dat geval levert Tech Data de laptops aan de reseller, die deze vervolgens levert aan de klant. De bank betaalt binnen enkele dagen de factuur van de reseller en incasseert de maand- of kwartaalbedragen bij de eindklant.

Het TDRenew-portfolio is uitgebreid met notebooks

Voordelen reseller

De reseller ontvangt dus niet alleen veel sneller zijn geld (enkele werkdagen waar eindklanten soms wel zestig dagen over betaling doen), hij kan ook installatie, trainingen en dergelijke door de bank laten meefinancieren. “Het levert bovendien recurring business op”, vertelt Sliedrecht. “Het systeem geeft voor afloop van het contract de reseller een notificatie dat de overeenkomst gaat eindigen. Hij kan dan contact met de klant opnemen voor vernieuwing van de apparatuur.”

Rutger Teunissen en Bart Sliedrecht

Sliedrecht benadrukt dat Tech-as-a-Service ook flexibiliteit biedt. “Stel: het contract loopt af, maar de klant heeft zes maanden na afloop van het contract ook nieuwe telefoons nodig die hij op een vergelijkbare wijze wenst af te nemen. Het contract van de laptops kan dan met een half jaar verlengd worden zodat de nieuwe laptops én de telefoons in één nieuw contract ondergebracht worden.”

Voordelen klant

Tech-as-a-Service biedt ook interessante voordelen voor de eindklant. Die hoeft geen grote IT-investeringen te doen en beschikt toch over de nieuwste apparatuur. Bovendien is de totale investering lager dan de aanschafkosten, omdat de restwaarde van de laptops door de bank wordt verdisconteerd met een lager maandbedrag als gevolg.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF