Teamleader wil groeien met channelpartners

Alles-in-één bedrijfssoftware

Al tienduizend Europese bedrijven hebben Teamleader ontdekt. Het gaat om slimme online software voor klantenbeheer, projectmanagement, facturatie en ticketing. Koppelen met externe systemen is ook mogelijk. Om verder te groeien schakelt Teamleader het partnerkanaal in.

 

Teamleader ging alweer zeven jaar geleden van start. Met een alles-in-een-oplossing speelde het bedrijf in op het gebrek aan CRM- en facturatietools voor het mkb. Het was een gouden greep: het bedrijf is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.

Simplify

Hoewel Teamleader al vele duizenden klanten heeft, rekent het bedrijf op verdere groei, ook op de Nederlandse markt. “We zien nog altijd veel bedrijven die hun facturen maken in Word of Excel”, vertelt VP Strategy & Channel Carl Alloin. “Ook komen we bedrijven tegen die allerlei tools naast elkaar gebruiken. Dat is natuurlijk niet erg overzichtelijk. Onze slogan is dan ook: ‘to simplify your work’. Verder zijn er mkb’ers die overgedimensioneerde tools kiezen die eigenlijk voor de enterprisemarkt zijn bestemd. Denk aan Salesforce of Microsoft Dynamics.”

Screenshot Teamleader

Teamleader heeft een beter alternatief in de vorm van geïntegreerde software voor klantenbeheer, facturatie, projectmanagement en ticketing. Daar houdt het niet mee op, want met behulp van API’s is het mogelijk om oplossingen van derde partijen te koppelen. “Zo kun je de software die je vandaag reeds gebruikt voor bijvoorbeeld e-mail, boekhoudpakket, nieuwsbrieven of website perfect koppelen aan Teamleader. Dit maakt Teamleader uniek in het mkb-segment. We zijn dan ook de leidende partij in onze categorie binnen Europa”, zegt Alloin.

Marketplace

De mogelijkheid om te koppelen met systemen van derden is een belangrijk verkoopargument van Teamleader. “Aanvankelijk bouwden we die koppe- lingen zelf, maar dat bleek niet schaalbaar. We hebben daarom een fonds van één miljoen euro beschikbaargesteld om partners en softwarebedrijven te motiveren om integraties te bouwen met Teamleader. Dat werkt als volgt: als je een integratie tussen Teamleader en een derde oplossing realiseert, dan betalen we vijftig procent van het toegezegde bedrag zodra de koppeling in onze MarketPlace is gepubliceerd. Het resterende deel betalen we uit wanneer tien klanten de koppeling gebruiken. Dit heeft gezorgd voor een explosieve groei van het aantal koppelingen. Op dit moment zijn er al meer dan tweehonderd toepassingen geïntegreerd. In Nederland zijn onder meer de integraties met Office365, Google, Exact Online, Yuki, Mollie, LinkedIn en Mailchimp populaire voorbeelden.”

‘Je kunt de software die je vandaag reeds gebruikt perfect koppelen aan Teamleader’

Teamleader is software die in de browser draait. Dat brengt voordelen met zich mee. Het systeem kan overal worden gebruikt, mits er een internetverbinding is. Het gaat om geavanceerde software. Zo kun je vanuit Teamleader een offerte sturen die de klant online kan accepteren.

Hetzelfde geldt voor facturen: die kan de klant met één druk op de knop betalen. “Met andere woorden”, zegt Alloin, “met Teamleader kan de klant zijn volledige lead-to-cash-processen eenvoudig beheren, versterkt door de talrijke integraties die Teamleader aanbiedt op zijn marketplace. Er is bovendien een mobiele app waarmee je ook onderweg toegang krijgt tot Teamleader. De app beschikt over een aantal extraatjes zoals een businesskaartscanner.”

Groeikansen

Carl Alloin en Lorenzo Sendar

Teamleader is ontwikkeld voor kleine en middelgrote bedrijven, van een tot vijftig medewerkers. “Die markt is gigantisch”, rekent Lorenzo Sendar voor. Hij is sinds begin dit jaar aangesteld als partnermanager (zie kader). “Er zijn in Europa meer dan 25 miljoen bedrijven in het mkb-segment. Die zijn goed voor een omzet van 3,3 miljard euro per jaar op het gebied van CRM en aangrenzende tools. We zien dus grote groeikansen.” De verkoopstrategie was tot nu toe voornamelijk gericht op direct sales. Er was wel een partnerprogramma, maar dat werkte volgens een commissiemodel.

Nieuwe partnermanager bij Teamleader

Sinds begin maart is Lorenzo Sendar partnermanager bij Teamleader. Sendar is verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met distributeurs, partners en resellers. Hij zal onder meer partnerevents organiseren en partners helpen bij het converteren van leads naar klanten. Sendar werkte eerder als salescoach en enterprise-relationsmanager bij LinkedIn.

Daar komt een nieuw programma bij waarin partners zelf Teamleader kunnen factureren aan hun eindklanten. “We spelen in op het feit dat partners steeds meer naar Managed Service Providers (MSP) evolueren. Ze willen producten gebundeld aanbieden aan klanten zodat ze een totaaloplossing hebben die ze zelf in rekening brengen. Het is een aantrekkelijk model waarmee onze partners eenvoudig waarde kunnen toevoegen door bijvoorbeeld trainingen te verzorgen of koppelingen te realiseren. De partner stuurt daar zelf een factuur voor aan de eindklant. Extra voordeel is dat partners inzicht krijgen in de lead-to-cash-processen van klanten. Zo kunnen ze klanten optimaal begeleiden bij het hele digitaliseringsproces van het bedrijf.”

‘De partner stuurt zelf een factuur aan de eindklant’

Cloud-marketplaces

De software wordt aangeboden via de cloud-marketplaces van distributeurs. “Duizenden partners kennen en gebruiken die cloud-marktplaatsen reeds vandaag, dus dat is een logische plek om ook op te staan”, zegt Alloin. “We willen aanwezig zijn op alle relevante marktplaatsen. Sinds begin april zijn we te vinden in de Cloud Marketplace van Ingram Micro. Andere distributeurs zullen de komende maanden toegevoegd worden. Het is de bedoeling dat we op alle platformen staan die channelpartners in het mkb vandaag gebruiken voor de aanschaf van hun SaaS-oplossingen. Teamleader is in dit segment de eerste oplossing in Europa die beschikbaar komt op de cloud-marketplaces van de distributeurs.”

Het is overigens niet zo dat ieder willekeurig bedrijf Teamleader mag verkopen. “We stellen daar wel eisen aan. Pas na het doorlopen van een certificatieprogramma mag je deelnemen aan het programma. We willen zeker weten dat partners op de hoogte zijn van de USP’s en weten hoe ze nieuwe klanten moeten onboarden. Er is een speciale portal ontwikkeld waar de certificering plaatsvindt en alle informatie en ondersteuning is te vinden.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 3]

Lees het artikel hier in PDF