TEAMLEADER ONTRAFELT CROSS-SELL MOGELIJKHEDEN BIJ EINDKLANTEN
We schrijven in deze editie veel over de effecten van de coronamaatregelen op partijen in het indirecte IT-kanaal. Monitoren, muizen en webcams zijn niet aan te slepen en ook de aanbieders van verschillende vormen van digitale connectiviteit hebben het druk. Wat merkt Teamleader van de pandemie?
Jisse Plaggenborg is Partner Manager bij Teamleader, aanbieder van op cloud gebaseerde software voor klantenbeheer, projectmanagement, facturatie en ticketing. Hij ziet dat de lopende en geplande projecten grotendeels doorgaan. “We zien daarnaast, zeker in de verkoop via partners, dat er eindklanten zijn die eindelijk extra tijd hebben om het gebruik van nieuwe tools te onderzoeken of hun infrastructuur en applicaties onder de loep te nemen en waar nodig te vernieuwen.” Teamleader begon in 2012 als leverancier van de cloudapplicatie (zie kader). Aanvankelijk werd uitsluitend geleverd in de vorm van direct sales. “We zijn sterk gegroeid en hebben nu meer dan 11.000 mkb-bedrijven als klant.
Sinds 2014 werken wij met partners, maar pas sinds vorig jaar (2019) via het distributiekanaal. Er is een mooie synergie ontstaan tussen het implementeren van Teamleader en het verkopen van andere IT-diensten of -producten die helpen om het mkb slimmer en efficiënter te laten werken. Deze partners zijn de hub tussen ons en de eindklant.” Ook een aantal distributeurs maakt deel uit van het ecosysteem dat Teamleader wist op te bouwen. “Steeds meer distributeurs richten een cloud-marketplace in waar resellers applicaties kunnen afnemen en doorzetten naar hun klant. Onze oplossing wordt in een aantal van deze marketplaces aangeboden.”
Koppelingen
Plaggenborg, sinds vorig jaar bij Teamleader in dienst als Partner Manager, heeft een duidelijk beeld van de ideale partner. “Ten eerste spelen partners een grote rol bij het onboarden, zoals wij dat noemen, van nieuwe klanten. Daar is kennis voor nodig, zowel van ons product als van de businessprocessen van de eindklant.” Wellicht nog belangrijker is dat de partner de mogelijkheid heeft om de oplossing van Teamleader te combineren met andere producten. Bijvoorbeeld door Teamleader te koppelen aan Microsoft 365, Exact Online, VOIP-telefonie of een van de 250 andere beschikbare integraties via de Teamleader marketplace. “Door te analyseren waar de eindklant behoefte aan heeft en ons product te combineren met dat van andere aanbieders, die vaak via dezelfde distributeurs leveren, die vervolgens te implementeren en beheren heeft de partner een belangrijke rol. Zowel voor ons als voor zijn klant.
Als partner vertaal je de werkprocessen van je klant naar Teamleader, maar ontdek je tegelijkertijd ook cross-sell kansen waarmee je de klant ondersteunt bij het verder digitaliseren van zijn bedrijfsprocessen. De eindklant krijgt zo de oplossing die werkelijk voldoet.” Plaggenborg zegt dat niet voor niets. Hij ziet in de praktijk nog te vaak dat ondernemingen met de verkeerde tools werken. Enerzijds bedrijven die hun facturen maken in Word of Excel, anderzijds juist ondernemingen die een veelvoud van tools naast elkaar gebruiken zonder integratie en overzicht. “Daar waar applicaties elkaar aanvullen ontstaat pas effi ciency”, weet de Partner Manager. “Daarnaast is niet elke tool geschikt voor het mkb, maar eigenlijk bestemd voor de enterprisemarkt – met bijbehorend kostenplaatje. Onze propositie is juist volledig afgestemd op het mkb.” Teamleader richt zich vanaf de oprichting op kleine en middelgrote bedrijven, van een tot vijftig medewerkers.
Zelf ontwikkelen
Via API’s is het mogelijk om oplossingen van derde partijen te koppelen aan Teamleader. En zoals hierboven geschetst, biedt dit kansen voor partners. “Zo kunnen eindklanten software die ze vandaag al gebruiken voor bijvoorbeeld e-mail, een boekhoudpakket, nieuwsbrieven of de website perfect koppelen aan ons product. De partner kan daarmee zelf extra dienstverlening aanbieden, namelijk het ontwikkelen van koppelingen.” Het is overigens niet zo dat elk willekeurig bedrijf Teamleader als partner mag verkopen. “We stellen daar wel eisen aan. Pas na het doorlopen van een certificatieprogramma mag je deelnemen aan het programma”, legt Plaggenborg uit. Er is een speciale portal ontwikkeld waar de certificering plaatsvindt en alle informatie en ondersteuning is te vinden. Ook worden webinars aangeboden en trainingen.”
Roots in Gent In 2012 legde een drietal Gentse studenten met de oprichting van een webdesignbureau de basis voor Teamleader. Klanten vroegen steeds vaker om ‘meer dan alleen een website’, met name voor relatie- en projectmanagement, en daarmee was Teamleader, de all-in-one bedrijfssoftware voor het ‘lead-tocash’-proces in het mkb, geboren. “Sindsdien zijn we enorm snel gegroeid, ook internationaal”, vertelt Jisse Plaggenborg, Partner Manager Nederland. De Nederlandse vestiging van Teamleader werd in 2014 geopend. Inmiddels heeft Teamleader meer dan 170 medewerkers in dienst. CEO is Jeroen de Wit.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 3-2020]