‘Met TD Cloud zetten we onze cloudkennis, expertise en marketplaats breed in de markt’

Gert Schoonderwoert, Solutions & Innovations Manager en Cloudlead Nederland Tech Data

Inspelend op de veranderende marktsituatie in het licht van de digitale transformatie loopt bij distributeur Tech Data een ingrijpend cultuurveranderingsprogramma rond de thema’s ‘mensen, innovaties en partnerships’ dat over de gehele organisatie wordt uitgerold. Hierover heeft u in deze en eerdere uitgaven van ChannelConnect al meer kunnen lezen. Bij TD Azlan – de value added divisie van het bedrijf – is de vernieuwing onder meer zichtbaar in het TD Cloud Pro Program.

Doelstelling is onder meer om Tech Data met StreamOne de marktplaats die in de afgelopen jaren is geprofessionaliseerd en uitgegroeid tot een echt ecosysteem, te positioneren als leider in de cloud”, vertelt Gert Schoonderwoert, Solutions & Innovations Manager Tech Data Azlan. “Onze cloudstrategie is gebaseerd op drie pijlers: Access, Power en Master. ‘Access’ staat voor het toonaangevende ecosysteem waar de solutions van al onze vendors zijn samengebracht. ‘Power’ benadrukt de enterprise-kwaliteit van de provisioning, billing faciliteiten en ondersteunende tooling. ‘Master’ staat voor ons uitgebreide cloud opleidingsprogramma en bijbehorende assessments die we onze channelpartners bieden. ” Ongeacht de fase waarin een reseller zich bevindt in de transformatie naar de cloud kunnen wij hem met onze expertise en een maatwerk opleidings- programma helpen dit te realiseren.

Tech Data Cloud Pro en Cloud Pro Advantage

TD Azlan
Gert Schoonderwoert

“Het Cloud Pro programma biedt in één programma alle middelen en tools die resellers nodig hebben om te starten met hun cloud business of om die verder uit te bouwen. Dat kan zijn als doorverkoper van SaaS-oplossingen, als ISV of als MSP. Vaak beginnen resellers als Cloud Service Provider (CSP) van bijvoorbeeld Microsoft of IBM en breiden dat naderhand uit met andere oplossingen uit het ecosysteem. Voor de gevorderde channelpartners bieden wij ook oplossingen die zij onder een private label kunnen aanbieden, of waarbij zij met een API-set zelf ontwikkelde oplossingen of apps kunnen integreren met ons StreamOne platform.’
Cloud Pro is laagdrempelig – als klant van Tech Data hoef je je alleen maar aan te melden als Cloud Service Provider – en je hebt direct toegang tot de voordelen en middelen, zoals exclusieve acties, communicatie-uitingen, bundel-aanbiedingen, toegang tot de StreamOne store, vendortrainingen én de Cloud Mastery Journey, waarover later meer. Als Cloud Pro Advantage partner geniet je naast bovengenoemde voordelen ook nog van MDF-ondersteuning, StreamOne private label mogelijkheden, toegang tot ondersteunende tooling, korting op Cloud Mastery workshops en ondersteuning bij de planning van Cloudbusiness

De Cloud Mastery Journey

Olivier van der Kruijf

“Een uniek aspect van ons cloud enablement programma is de Cloud Mastery Journey en het daarmee verbonden Dashboard”, vult Olivier van der Kruijf, European Cloud Solutions Architect bij Tech Data Europe, aan. “De journey kent vijf stappen: de eerste is het leveren van producten via de portal van een vendor; de tweede is het leveren, factureren en beheren van producten via StreamOne. De derde stap gaat over financieel beheer en inzicht op het gebied van business transformatie, KPI-gedreven sales en marketing, wettelijke aspecten en krediet- en risicomanagement. In de vierde fase komt basis lifecyclemanagement aan bod, waarbij de abonnementenstatus en KPI’s semiautomatisch worden gemonitord en desgewenst tweede en derde cloud services kunnen worden toegevoegd. De vijfde fase is die van het proactieve lifcyclebeheer, waarbij gebruik wordt gemaakt van op gebruikersgedrag gebaseerde informatie, op gebeurtenissen reagerende (alarm) meldingen en geautomatiseerde acties en leads voor de reseller. Kortom: door middel van de Cloud Mastery Journey vereenvoudigen we het leven van de partner aanzienlijk door het gemak waarmee hem zaken laten doen, zowel met ons als met zijn klanten.’ Partners die al actief zijn in de cloud kunnen door middel van het Cloud Mastery assessment hun eigen organisatie vergelijken met de ‘ideale cloudreseller’. Daarbij worden in een periode van twee tot acht uur alle facetten gemeten en daaruit volgt dan een ‘gap analysis’. Die levert suggesties voor verbeterpunten op het gebied van rolinvulling, processen en technologie en voorziet ook in specifieke trainingen om de gesignaleerde gaten te dichten.

“We nemen de reseller echt bij de hand, vanaf de eerste beginselen tot en met certificering”, vervolgt Van der Kruijf. “Op de eerdergenoemde ‘gap-analysis’ volgt een ééndaagse workshop waarin we samen een cloud roadmap opstellen. Die kan worden gevolgd door een vierdaagse workshop, waarin de uitvoeringsfase van de roadmap aan de orde komt. Een en ander wordt ook aangevuld met de vendortrainingen die bij het gekozen cloudportfolio past. Het programma is mede gebaseerd op een Europees onderzoek. De vraag is niet meer of, maar wanneer en hoe je als organisatie de overstap naar de cloud gaat maken. Aankomend jaar denkt slechts 20 procent van de bedrijven erover om volledig over te stappen naar de cloud, dus dat betekent volop kansen voor de hybride variant, waarbij de reseller traditionele en virtuele business kan combineren.”

Samen groeien in de cloud

Schoonderwoert: “Waar het ons om gaat is cloud enablement, het beschikbaar stellen van onze cloud- en platformkennis om resellers te ondersteunen bij hun transformatie naar nieuwe businessmodellen met maandelijkse afrekening en flexibele op- en afschaalmogelijkheden. Met NetEnrich hebben we daar nog professionele en geavanceerde clouddiensten en consultancy aan toegevoegd om de inzet van MS Azure, IBM Bluemix (Softlayer) of AWS en daarmee samenhangende migratietrajecten soepel en probleemloos te laten verlopen. Met dit dienstenaanbod kan een reseller zonder extra investering zijn ‘managed services portfolio’ en expertisegebieden naar zijn eindklant verbreden. Speciaal voor het gemak van MSP’s bieden we die gecombineerd aan in één SKU, al dan niet whitelabel. Zo kunnen organisaties hun dagelijkse IT-besognes – ‘keeping the lights on’ – outsourcen met een hoog-betrouwbare oplossing. Daardoor wordt  het mogelijk om de eigen IT-operatie goedkoper te maken en de eigen specialisten in te zetten op value-added jobs waaraan binnen iedere organisatie een grote behoefte is.’

‘De Cloud Mastery Journey verbetert het gemak waarmee partners zaken doen’

Tech Data biedt momenteel een breed palet clouddiensten aan van Microsoft, IBM Bluemix, AWS, HPE Cloud, Oracle, Cisco, VMWare, Veeam en Citrix. ‘Vorig fiscaal jaar deden we wereldwijd met 15.000 cloudpartners al een omzet van 300 miljoen dollar. Het spreekt vanzelf dat we een flinke groeiambitie hebben. We hebben de mensen, de middelen en de oplossingen die partners in staat stellen om mee te groeien met de vraag vanuit de markt”, zo eindigt Schoonderwoert ons gesprek.

TD Azlan

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2016]

Lees dit artikel in PDF