Securityspecialist SonicWall – dat dit jaar zijn 25 jarig bestaan viert – staat sinds vandaag formeel weer op eigen benen, nadat het bedrijf dat wereldwijd meer dan een miljoen netwerken beschermt, sinds 2012 onderdeel vormde van Dell. Dat bedrijf moest op last van de Amerikaanse kartelwaakhond SonicWall in de etalage zetten als een van de voorwaarden voor de inmiddels geëffectueerde overname van EMC door Dell.
De nieuwe eigenaren zijn de investeringsbedrijven Francisco Partners en Elliott Management. Het ‘nieuwe’ SonicWall heeft industrieveteraan Bill Conner weten aan te trekken als president en CEO. Conner bekleedde diverse directiefuncties bij Silent Circle, Entrust, Data Networks en Nortel Networks.
Channelfocus blijft
Het verzelfstandigde SonicWall staat bekend om zijn vele innovaties in de security industrie en beschermt de netwerken van klanten met oplossingen als de Capture Advanced Threat Protection Service, een geavanceerde detectiemethode met sandboxing en een multi-engine aanpak om onbekende en zero-day aanvallen te stoppen en automatisch te herstellen. “Onze klanten zijn bedrijven en organisaties van iedere omvang, maar we focussen ons met onze channelpartners met name op retail(ketens), de onderwijssector, de gezondheidszorg en de overheid,” zegt Florian Malecki, International Product Marketing Director bij SonicWall.
“SonicWall heeft het kanaal altijd in zijn DNA gehad,” vervolgt Malecki, “de afgelopen jaren hebben we dat succesvol gedaan via het Dell Partner Direct programma. Zo is het aantal partners vorig jaar met 20 procent gegroeid en waren we in de Noord-Amerikaanse markt voor het achtste opeenvolgende jaar marktleider op het gebied van Internet Security appliances in kleine en middelgrote ondernemingen. Maar er waren in de afgelopen jaren ook resellers die toch enigszins argwanend tegenover ons stonden vanwege de directe verkoopactiviteiten van Dell, die ze als concurrerend beschouwden.”
SonicWall SecureFirst Partner Program
“Daar is vanaf nu geen enkele reden meer voor,” lacht Malecki. “Wij hebben altijd ingezet op samenwerking met het kanaal om onze partners en hun klanten te voorzien van de beste netwerk-, toegangs- en emailbeveiliging in diverse sectoren in de markt. Die traditie zetten we voort met de introductie van ons SonicWall SecureFirst Partner Program. Dit 3-tier model kent drie niveaus: Gold, Silver en Registered, en daar horen zoals gewoonlijk oplopende eisen op het gebied van certificeringen en omzet bij. Binnen het nieuwe programma hebben we een nieuw element toegevoegd, Rewards for Value. Daarmee kunnen partners die samen met ons de ‘extra mile’ gaan en die meer dan gemiddeld investeren in de relatie met ons en hun klanten, extra marges verdienen die kunnen oplopen tot 5 procent. Dit programmaonderdeel wordt geëffectueerd per 1 februari 2017, zodat onze partners zich kunnen voorbereiden op de nieuwe situatie, waarvan ook dealregistratie en uitgebreide technische ondersteuning op het SonicWall portfolio deel uitmaken. Binnen het nieuwe partnerprogramma wordt Dell overigens een normale, zij het natuurlijk wel grote, reseller van ons, zoals ze dat voor 2012 ook al waren.”
Als onafhankelijk bedrijf heeft SonicWall de ruimte om nog sneller te kunnen inspelen op het groeiende aantal nieuwe cyberdreigingen en daar nieuwe oplossingen voor te ontwikkelen. Daarbij zijn een viertal focusgebieden gekozen.
“SonicWall heeft een grote installed base en tienduizenden partners in 40 landen wereldwijd,” zegt Malecki. “In de EMEA-regio doen we zaken met ettelijke duizenden resellers en dat aantal zal zeker blijven groeien. De behoefte aan (inter)netwerksecurity zal alleen maar toenemen door de aanhoudende groei in het aantal aanvallen enerzijds, en de druk vanuit nationale en internationale overheden (denk aan bijvoorbeeld GDPR) die organisaties verplichten om maatregelen te nemen rondom privacy- en databeveiliging. “Samen met onze channelpartners hebben we naast het mkb in bredere zin de focus vooral gericht op de verticale markten retail, onderwijs, gezondheidszorg en de publieke sector. Security is daar bovengemiddeld belangrijk en biedt voor channelpartners met de juiste branchekennis niet alleen verkoopkansen, maar zeker ook – en in de toekomst steeds belangrijker – kansen voor continue vormen van ondersteunende dienstverlening. Vanuit SonicWall staan we vanzelfsprekend klaar om hen daarbij op allerlei manieren te ontzorgen,” zo besluit Malecki.
Meer informatie: www.sonicwall.com