Samenwerking leidt tot versterking: de case van Leaseweb en TOPdesk

Op 29 mei vond in Amsterdam de Managed Services & Hosting Summit 2018 plaats. Na afloop daarvan spraken Robert van der Meulen van Leaseweb en Jeroen Boks van TOPdesk met ChannelConnect over de samenwerking tussen de twee partijen.

Strategische relatie

Leaseweb en TOPdesk hebben al jaren een samenwerking die verder gaat dan de traditionele leverancier – partner relatie.

Van der Meulen, Product Strategy Lead Leaseweb, legde dat uit. Daarnaast helpen we elkaar met de business en is er een meer strategische relatie.

Dat betekent bijvoorbeeld dat als TOPdesk, dat internationale ambities heeft, in andere landen actief wil worden, wij kijken of die voor ons ook interessant zijn om hen daar ter plekke te ondersteunen en onze eigen business uit te rollen. Toen TOPdesk wilde uitbreiden in Engeland, hebben wij dat gecombineerd met onze ambities voor die markt en werd TOPdesk een van de ‘launching customers’. Nu zijn we daar samen onze groeiambities aan het verwezenlijken.”

Het ontstaan van de samenwerking werd door Jeroen Boks, CIO van TOPdesk, als volgt beschreven: “vanaf de eerste contacten merkten dat we als bedrijven in vergelijkbare fases zaten en we ook het zelfde soort klanten bedienen. We zitten niet in elkaars vaarwater, maar vullen elkaar juist aan. Dat inzicht bleek een gezonde basis te zijn voor de samenwerking zoals die vandaag de dag bestaat.”

Voordeel voor de klant

Een van klantgroepen die beide bedrijven gemeen hebben is de MSP markt. Gevraagd of die groep profiteert van de samenwerking tussen Leaseweb en TOPdesk reageerde van der Meulen als eerste: “het is absoluut voordelig voor de klant. De nauwe samenwerking zorgt ervoor dat onze diensten naadloos op elkaar aansluiten. We wisselen ook veel kennis uit. Dat is een bewezen goede basis voor de MSP om zijn eigen diensten op te ontwikkelen.”

Boks illustreerde dat met de volgende case: ”een paar jaar terug boorden we een  klantsegment aan met hele strikte regelgeving. Dat was voor ons de eerste kennismaking met auditting. Daar liep Leaseweb net iets op ons voor, zij hadden dergelijke trajecten voor grote klanten net een jaar eerder doorlopen. Auditting betekent dat je moet overleggen en samenwerken met je leveranciers want die hebben een deel van de keten onder hun controle. Leaseweb ging heel ver door ons uit te leggen wat de leerstukken en valkuilen waren. Toen de eerste klant ons forceerde tot een audit te gaan stonden we voor de keuze alleen voor en door die klant de audit te laten doen of het breed te doen. We hebben door de input van Leaseweb voor het laatste gekozen. Daarmee zijn de schakels in de waardeketen die wij vertegenwoordigen geaudit en dat nog steeds in het voordeel van bijvoorbeeld het MSP segment.”

Voordeel van zaken doen met een kleinere partij

Boks stipte ook aan dat er verschillen zijn tussen zakendoen met de grote Amerikaanse cloud aanbieders en het kleinere Leaseweb. Als voorbeeld noemde hij de roadmap. “Wij doen zaken met Azure. Van dat bedrijf krijgen we als partner annex afnemer, de roadmap. Leaseweb nodigt ons uit om over hun roadmap te komen praten en tot afstemming te komen. Dat is een wezenlijk verschil. Inmiddels weet ik dat onze roadmaps elkaar positief beïnvloeden. Dat gaat je bij Azure nooit lukken.”

Elkaar versterken

Van der Meulen ziet dat als zoveelste bewijs van een echt andere manier van werken. “We hebben de ambitie groot te zijn, maar niet ten koste van de klantrelatie. Wij zien de grote Amerikaanse concurrentie. Om daar goed op te reageren kiezen we er voor de klantrelatie te versterken en door bedrijven met diepgaande kennis van niches toe te voegen die het eco systeem en die optimaal te faciliteren. Daardoor kunnen die meer business maken door slimme combinaties te maken en daar profiteren we allemaal van.”

Over TOPdesk

TOPdesk werd in 1993 opgericht in Delft door twee studenten en is inmiddels gegroeid van twee werknemers ruim zeshonderd, van een klein kantoor naar vestigingen in elf landen. In 2007 introduceerde TOPdesk een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) naast hun reguliere ‘on-premises’-applicatie. Aanvankelijk bestond LeaseWeb’s colocatieoplossing slechts uit een halve rack met een dataverbinding en UPS-ondersteunde stroom. Door het groeien van de vraag werd deze setup uitgebreid naar twee volledige private racks. Beveiliging en betrouwbaarheid waren daarbij belangrijkste criteria. Leaseweb wist TOPdesk op zijn wenken te bedienen met de beveiligingsmiddelen van zijn Tier 3 datacenters. Leaseweb hielp TOPdesk ook met de hostingcertificering, om klanten te verzekeren van de integriteit van de SaaS-oplossing. Hierdoor werd Leaseweb een betrouwbare adviseur van het bedrijf. Het platform van Leaseweb zorgde voor een uitmuntende klantervaring met lage latency en hoge performance. Hoe hechter de werkrelatie werd, hoe harder het aantal racks groeide. Om in de hosting behoefte te blijven voorzien heeft Leaseweb voor TOPdesk een hybride infrastructuur ingericht waarbij colocation diensten gecombineerd worden met een single tenant private cloud oplossing. Terwijl TOPdesk bij nul begon, heeft het bedrijf nu meer dan 1700 van haar 4500 klanten die gebruik maken van SaaS, en kiest 75% van de nieuwe klanten voor deze optie.