OKI werkt samen met Service2Sales

OKI Systems, leverancier van innovatieve printoplossingen, heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met Service2Sales, een onafhankelijke softwareleverancier van print- en documentmanagement oplossingen. Doel van de samenwerking is het optimaal ondersteunen van OKI-resellers bij het beantwoorden van vragen en het geven van adviezen over het beheer van afdruksystemen en documentstromen.

Met behulp van de expertise in documentmanagement, kennis van klantprocessen en beschikbare tooling van Service2Sales kunnen resellers nu de feitelijke documentstromen van hun klanten in kaart brengen en een realistische berekening maken van de total cost of ownership (TCO) van deze processen. Op basis hiervan kan de klant vervolgens zijn – goed gefundeerde – keuze voor nieuwe afdrukapparatuur en ondersteunende software bepalen. Zo kunnen resellers hun marges verhogen en gebruikers hun proces optimaliseren en hun operationele kosten verlagen. 

Erwin Baader (l) en Jan Peter Bolhuis (r) ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst

De partners vullen elkaar perfect aan. OKI Systems is producent van onder meer geavanceerde multifunctionele printers (mfp’s), die zich bij uitstek lenen voor efficiënt en veilig documentbeheer tegen een lage TCO. Deze mfp’s zijn in veel gevallen uitgerust met OKI’s SMART Extendable Platform (sXP), een open platform voor het stroomlijnen van documentintensieve bedrijfsprocessen, waarin de oplossingen die Service2Sales aanbiedt en aanwezige software van de eingebruiker moeiteloos te integreren zijn. Service2Sales is exclusief distributeur in de Benelux van diverse softwareoplossingen voor print- en documentmanagement, zoals PaperCut, voor geavanceerd afdrukbeheer, en Drivve, voor het scannen, verwerken en distribueren van documenten. Met het laatstgenoemde programma kunnen documenten na digitalisering bijvoorbeeld voor automatische verwerking worden ingelezen in populaire standaardpakketten als AFAS, SAP, Exact, Unit4 en Salesforce.

Feiten in plaats van aannames 
“Wanneer een klant bij een reseller aanklopt om zich te laten adviseren over de keuze van nieuwe printers/mfp’s, is hij in eerste instantie vaak alleen maar op zoek naar vervanging. Zijn latente behoefte blijft meestal onderbelicht. De klant is zich niet altijd bewust van de technische mogelijkheden en de reseller beschikt niet altijd over de juiste bagage om eventuele complexe, klantspecifieke vraagstukken te tackelen,” zegt Erwin Bader, Country Manager Nederland van OKI Systems. “Dikwijls koopt de klant dan iets dat lijkt op wat hij al heeft. Op de korte termijn lijkt iedereen gelukkig, maar op de langere termijn is noch de klant, noch de reseller hierbij gebaat. Doordat de reseller geen inzicht heeft in het werkelijke printgedrag en de werkelijke behoefte van de klant moet hij zich baseren op zachte aannames in plaats van op harde feiten, met alle risico’s van dien. Dat is verleden tijd. Dankzij het partnership met Service2Sales heeft hij nu alle benodigde kennis in huis om zelfs de meest complexe vragen van klanten te beantwoorden en deze te vertalen naar een passende oplossing. Zo creëert hij meerwaarde en kan hij nieuwe markten aanboren.”

Goed voor klant én reseller
Met de assessmentoplossing van Service2Sales kan de reseller zowel het printgedrag als de printbehoefte van een klant ‘tot op de komma nauwkeurig’ bepalen. “Op die manier kan hij de klant een offerte aanbieden die berust op feiten,” zegt Jan Peter Bolhuis, oprichter en mede-eigenaar van Service2Sales. “Een offerte die er bijvoorbeeld rekening mee houdt dat er in de organisatie van de klant vrijwel nooit dubbelzijdig, op A3 en/of in kleur gedrukt wordt, dat de digitalisering van documenten te wensen overlaat en dat de serviceafdeling altijd dezelfde vragen over dezelfde problemen toegespeeld krijgt. Wanneer je met feiten kunt staven dat de klant zijn operationele kosten met nieuwe apparatuur kan verlagen, heeft hij er waarschijnlijk minder moeite mee als de aanschafprijs wat hoger is. Daar wordt én de reseller én de klant gelukkiger van.”

Training en support
Om de effectiviteit van de nieuwe dienstverlening te borgen en te bevorderen, worden resellers door OKI en Services2Sales getraind in het gebruik van de software en kosteloos – indien nodig – ondersteund bij het pre-, mid- en aftersalestraject bij de klant. Zo kan de reseller samen met Service2Sales een aantal maanden na aanschaf van de printers/MFP’s nog eens bij de klant langsgaan om te checken of de mogelijkheden van de machines optimaal benut worden. Dat wekt vertrouwen en versterkt de band met de klant.

Meer informatie: www.oki.nl