Non-profitorganisatie Rozet vernieuwt ICT-infrastructuur

‘De grootste winst is de stabiliteit’

Rozet in hartje Arnhem krijgt ieder jaar ruim een miljoen bezoekers over de vloer. Die stellen steeds hogere eisen aan de ICT-voorzieningen zoals het wifinetwerk. “Maar ook de werkplekken voor de medewerkers moeten goed op orde zijn”, zegt Christian van Ekeris, bij Rozet digital consultant en ICT-manager a.i. Met een nieuwe ICT-infrastructuur legt Rozet de stabiele basis die nodig is.

 

Rozet is enkele jaren geleden ontstaan na een bestuurlijke fusie van onder andere de Bibliotheek Arnhem, Volksuniversiteit Arnhem en Kunstbedrijf Arnhem. De non-profitorganisatie streeft met taal, kunst en erfgoed naar de persoonlijke ontwikkeling van alle inwoners van Arnhem en omgeving. Zo organiseert Rozet bijvoorbeeld cursussen voor laaggeletterden en allerlei culturele activiteiten.

Het ‘cultuurhuis’ van Rozet in het centrum van de Gelderse hoofdstad is het kloppende hart van de stichting. In dit karakteristieke pand is ook de Openbare Bibliotheek gevestigd. “Hier is iedereen welkom. Niet alleen de circa 130 vaste medewerkers, maar ook de vele vrijwilligers en de inwoners van Arnhem en omgeving”, zegt Van Ekeris.

Bezem erdoorheen

Bij een ‘warm welkom’ hoort ook dat iedereen probleemloos gebruik kan maken van de ICT-voorzieningen. Zo moeten de medewerkers snel aan de slag kunnen op een flexplek, en kunnen vertrouwen op snelle en stabiele verbindingen. De bezoekers moeten probleemloos verbinding kunnen maken met zowel het draadloze als het mobiele netwerk.

De praktijk was helaas heel anders. “Het duurde vaak veel te lang voordat een gebruiker op een flexplek was ingelogd”, schetst Robin Hartemink, systeembeheerder bij Rozet. “En als de computer van de gebruiker was aangesloten op een 100 Mb-switch, duurde het nog langer.” Het draadloze netwerk werkte evenmin probleemloos. “Sommige wifi-toegangspunten waren op verouderde switches aangesloten waardoor ze constant werden gereboot.” Ook de mobiele dekking indoor viel erg tegen.

“Rozet stond er niet heel erg best voor”, concludeert Van Ekeris. “De hardware en de software waren verouderd, met als gevolg dat Rozet vanuit de gebruikersorganisatie veel commentaar kreeg op alles wat met ICT te maken had. Het was tijd om de bezem erdoorheen te halen en de nodige vernieuwingen door te voeren.”

Nieuwe switches

Als eerste wordt de vernieuwing van de ICT-infrastructuur opgepakt. “De gehele ICT-omgeving is hiervan afhankelijk”, aldus Hartemink. “Iedereen heeft profijt van een goed functionerende ICT-infrastructuur: zowel de medewerkers die via het vaste netwerk verbinding maken als bezoekers die gebruikmaken van het draadloze netwerk.

De vervanging van de core- en access-switches vormde een belangrijk onderdeel van de vernieuwing van de ICT-infrastructuur. “We wilden deze stap het liefst zo snel mogelijk zetten”, zegt Van Ekeris. “We hebben daarom voor deze vervanging een partner met korte lijntjes geselecteerd.”

Aruba Networks

In oktober 2019 werd Tweeweg IT aangewezen als partner voor de levering en implementatie van nieuwe core- en access-switches. “Binnen een week hebben we samen de richting bepaald die we op wilden gaan”, aldus Tom Buijs, salesconsultant bij Tweeweg IT.

De keuze viel op switches van Aruba Networks, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise (HPE). Voor de kern van het netwerk werden switches uit de 3810M Series geselecteerd die modulair zijn op te bouwen. Twaalf 2930F Series Switches vormen het toegangsnetwerk.

“Door de kennis en ervaring waarover we beschikken, konden we snel tot de juiste productkeuzes en configuraties komen”, aldus Buijs. Distributeur Tech Data fungeerde daarbij als sparringpartner. “Een presalesconsultant van Tech Data zorgde voor de dubbelcheck. Dat verkorte de tijd die we nodig hadden om tot een sluitend advies te komen.” Na akkoord van Rozet werden de voorgestelde oplossingen in minder dan een maand tijd geïmplementeerd.

Sneller en stabieler

“De grote winst van de nieuwe switches is volgens mij de stabiliteit”, concludeert Hartemink. “Alle onderdelen zijn redundant uitgevoerd en high available. Als er een onderdeel uitvalt, dan draait de omgeving gewoon door. Gebruikers die met een nieuwe werkplek op een nieuwe switch zijn aangesloten, zullen bovendien merken dat het allemaal wat sneller gaat. De accesspoints die zijn overgezet naar nieuwe switches blijven keurig online.”

Ook op het gebied van beheer zijn grote stappen gezet. “De opbouw is logisch en overzichtelijk en de switches zijn vanuit één centraal portaal te beheren. Dat is voor Rozet een belangrijk winstpunt”, besluit Buijs. “Rozet krijgt nu zelf de regie over de ICT-omgeving.”