Nomadesk is een onontbeerlijke component in een complete digitale werkplekomgeving

Peter GeldhofPartner Manager Nomadesk – UnifiedPost

In de moderne, steeds digitaler wordende businessomgeving verwachten medewerkers en klanten dat ze hun bestanden gemakkelijk en veilig kunnen aanpassen, delen, synchroniseren en benaderen, ongeacht waar ze zich bevinden, online en offline. De Nomadesk Business File Sharing & Synchronisatie software is daarvoor een ideale oplossing. Bovendien is Nomadesk de enige cloud file sharing en synchronisatieservice die uitsluitend via channelpartners werkt.

Er zijn veel tools voor samenwerking in de markt, om te communiceren, te vergaderen en tools om documenten te delen, zoals Nomadesk”, zegt Geldhof. “Nu de markt steeds meer vertrouwd raakt met cloudopslag, naast lokale opslag, evolueert Nomadesk mee met deze ontwikkeling door het aanbieden van betrouwbare business cloud filesharing. Deze integreert steeds meer met andere clouddiensten, zoals Office365, maar voor hen die het nodig hebben blijft er ook de lokale storage om in offline modus te kunnen werken.”

Veiligheid voor alles

Bij flexibel werken, ook met tijdelijke medewerkers en parttimers, is het noodzakelijk om een veilig platform te hebben dat iedereen de gewenste toegang geeft tot zijn of haar documenten. Geldhof: “In het verleden kon je niet anders dan een tijdelijke medewerker toegang te geven tot het bedrijfsnetwerk en wat er vervolgens allemaal gebeurde was in feite niet echt onder controle. Dat is totaal veranderd: nu geef je mensen een tijdelijke licentie, en vervolgens is alles wat er met files gedaan wordt volledig traceerbaar. Zodra de licentie stopt zijn de gegevens niet langer toegankelijk. Dat maakt het samenwerken met freelancers en externe partijen op tijdelijke of op projectbasis veilig én gemakkelijk. Wat wel en niet toegankelijk is kan zeer nauwkeurig worden bepaald.”

‘Onze nieuwe synchronisatie-engine is een significante verbetering’

Vernieuwingen

Recentelijk is er binnen Nomadesk een aantal zaken aangepast of vernieuwd. “In de eerste plaats hebben we een aantal zaken voor partners aangepast, zoals het nieuwe partnerportal”, licht Geldhof toe. “Daarmee kan de partner nóg betere support aan zijn eindgebruikers leveren, omdat de zichtbaarheid van wat er precies met documenten gebeurd is vergroot. Uiteraard heeft de reseller wel autorisatie van de eindgebruiker nodig om ‘mee te kijken’ met de klant doordat deze de betreffende optie in de software heeft aangevinkt. Vervolgens moet de partner nogmaals een expliciete toegang aanvragen voor een bepaalde tijd. Daarna heeft de partner toegang tot het systeem bij de klant en kan hij bepaalde acties uitvoeren uit naam van de eindgebruiker.”

Synchronisatie engine

Peter Geldhof

Geldhof: “We leggen momenteel de laatste hand aan onze nieuwe synchronisatie-engine die vanaf het derde kwartaal beschikbaar komt. Dat is een significante verbetering, die te vergelijken is met het vervangen van een traditionele verbrandingsmotor door een hypermoderne, zeer krachtige elektromotor, mét een zeer groot bereik. Daardoor werkt Nomadesk nog sneller en zuiniger en neemt minder bandbreedte in beslag. Dat is ook nodig omdat we klanten de mogelijkheid willen bieden om vanuit de Windows Verkenner of de Mac Finder een soort ‘cloud-drives’ aan te maken die zich aan de gebruiker presenteren als gewone drives, zoals men al gewend is in de huidige versie van Nomadesk, maar waarbij de data niet meer lokaal wordt gecachet. Zo kunnen klanten zonder dat ze gebruik moeten maken van de browser toch bij hun data die in de cloud staat, gewoon door erop te klikken via hun verkenner. Pas dan wordt alleen de gewenste data gedownload. Door deze innovatie kun je veel meer data in de cloud opslaan, maar kun je er toch op een gemakkelijke manier ook weer bij.”

Integratie met verticale oplossingen

Nomadesk integreert naadloos in verticale oplossingen. ”Een mooi voorbeeld daarvan is ‘BilltoBox’ (www.billtobox.com) – ontwikkeld door ons moederbedrijf UnifiedPost – dat de digitale link legt tussen de ondernemer en de accountant en dat perfect aansluit op de digitale werkplek. De oplossing vervangt de gebruikelijke ‘schoenendoos’ met facturen en bonnetjes die een ondernemer elk kwartaal bij zijn boekhouder brengt. Die moet deze vervolgens digitaliseren om verwerkt te kunnen worden in het financiële systeem. In plaats daarvan komen digitaal aangeleverde inkomende en uitgaande facturen die naar de BilltoBox-mailbox worden gestuurd. Die connecteert dan met het boekhoudpakket van de accountant, waarbij de facturen worden omgezet in optisch leesbare OCR-scans, waarna ze direct geboekt kunnen worden. Een belangrijk onderdeel van de onderliggende technologie van BilltoBox is van Nomadesk, zoals het aanleggen van een permanent dossier.”

Roadmap softwareontwikkelingen

Geldhof: “In de komende kwartalen staan weer enkele software-updates in de planning. De roadmap van Nomadesk sluit steeds vollediger aan op het digitaliseren van de werkplek en wortelt steeds dieper in de fintech-oplossingen van UnifiedPost.

Nieuw is ook bandbreedtecontrole, die wordt veel gevraagd door klanten die beschikken over een beperkte verbinding. Dankzij de nieuwe mogelijkheid kunnen ze exact bepalen hoeveel ruimte Nomadesk mag gebruiken. Ook voegen we ‘file locking’ toe voor degenen die gebruik maken van de local cache. Daarbij kun je net als op een traditionele Windows server een bepaalde file locken. Ten slotte komt er ook de mogelijkheid om je volledige iOS fotolibrary te synchroniseren met Nomadesk en voegen we e-signatures toe aan de mogelijkheden, zodat men documenten digitaal kan ondertekenen. Dat alles biedt weer nieuwe mogelijkheden om een update- of kennismakingsgesprek met klanten en prospects te voeren en met Nomadesk (meer) recurring business te gaan doen.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF