ASUS maakt onderscheid tussen retail en channel
2018 was als een stroomversnelling voor ASUS Benelux. Maar de Benelux-tak van de Taiwanese computerfabrikant is weer in rustiger vaarwater terecht gekomen. De verhuizing van Nieuwegein naar Amsterdam-Zuidoost is achter de rug en de productgroepen zijn opnieuw geclusterd en onderling verdeeld.
Dat is in een notendop wat er zich het afgelopen jaar bij ASUS Benelux heeft afgespeeld, vertelt Rodney Voogel, managing director ASUS Benelux. De verhuizing op 1 maart is een enorme vooruitgang geweest voor het hele bedrijf, vindt hij. “Het was nodig omdat in Nederland ook het kantoor van ASUS Europe is gevestigd. De oude locatie voldeed simpelweg niet meer.”
Volgens Voogel is de organisatie sinds oktober van dit jaar helemaal goed op orde en draait het zoals hij het voor ogen had. “Vorig jaar werd die nieuwe indeling naar de segmenten notebook/pc, gaming en mobiel ingezet. En aan het begin van het laatste kwartaal van dit jaar is die transitie echt afgerond. Nu zijn we intern aan het stabiliseren”, aldus Voogel. Dat betekent dat ASUS zich nu weer volledig kan focussen op de producten. En nog beter dan voorheen, want er is nu ook per productsegment een dedicated marketingpersoon in dienst. Die speciale focus heeft grote voordelen, ten opzichte van de oude situatie, meent Voogel. “Daar heeft ASUS heel goed aan gedaan.”
Channel en retail gescheiden
ASUS heeft ook de salesafdeling van het bedrijf onder handen genomen. “We hebben het afgelopen jaar een verschil gemaakt tussen channelpartners en retailpartners. De benadering van de markt van die teams is namelijk compleet anders. Dat is heel moeilijk met elkaar te combineren. De dealermarkt gaat veel meer om ondersteuning terwijl de retail meer draait om prijzen. We proberen daarom samen met de distributeurs de partners te ondersteunen”, zegt Voogel. Juist door die speciale focus van het team krijg je de beste resultaten, volgens hem. En dat blijft nodig want de concurrentie op de mobiele markt en de notebook/pc-markt is groot.
Vooruitblik
ASUS wil zich ook verder positioneren in de gaming-markt. Daarnaast blijft het bedrijf nieuwe producten ontwikkelen voor de telefoniemarkt en zijn er nieuwe Chromebooks onderweg. De markt van Chromebooks is enorm aan het groeien, zowel in de educatiesector als in de consumentenmarkt, stelt Voogel. “Het totale marktaandeel van Chromebooks in de pc-markt is op dit moment bijna tien procent.””Vanaf december hebbben we een volledige ‘line up’ van Chromebooks. Dat helpt ons om ons marktaandeel verder te vergroten”, vertelt Voogel. “In 2019 zullen we als merk continu proberen om innovatieve producten in de markt te zetten. We komen zeker met nieuwe producten en nieuwe events. Het gaat nu vooral om het uitbouwen van onze marktdoelstelling en onze targets. Ik denk dat het een spannend jaar gaat worden.
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]