Nieuwe pc-combinatie belooft kanaal trouw

Siemens en Fujitsu maakten half juni bekend dat ze beide voor vijftig procent deelnemen in de nieuwe onderneming Fujitsu Siemens Computers. Om exacter te zijn: de Computer Systems-divisie van Siemens en Fujitsu Computers Europe Ltd. zijn de bouwstenen van de nieuwe onderneming, die per 1 oktober operationeel moet zijn.

Siemens en Fujitsu maakten half juni bekend dat ze beide voor vijftig procent deelnemen in de nieuwe onderneming Fujitsu Siemens Computers. Om exacter te zijn: de Computer Systems-divisie van Siemens en Fujitsu Computers Europe Ltd. zijn de bouwstenen van de nieuwe onderneming, die per 1 oktober operationeel moet zijn.

Johan Doruiter, managing director van Fujitsu Benelux, en Siemens’ Kees Smaling geven, in een exclusief gesprek met ComputerPartner, een toelichting op de plannen. Doruiter noch Smaling kunnen op dit moment aangeven wat de gevolgen voor de respectievelijke partners zijn. "Voor 1 oktober moeten we alles rond hebben en dan is ook duidelijk of en hoe we programma’s eventueel moeten aanpassen. Op dit moment is de lokale invulling nog niet gedefinieerd", weet Doruiter. En Smaling verklaart: "De twee onderdelen hebben een overlap, maar die moeten we nog onderzoeken. Daarnaast verschillen de portfolio’s: de servermarkt is iets anders dan de consumentenmarkt. We blijven zeker samenwerken met de distributeurs die we nu hebben."

Indirect

Volgens Doruiter is Fujitsu zeer gehecht aan het indirecte kanaal. "Het indirecte verkoopmodel is succesvol en we blijven dan ook indirect verkopen." Smaling vult aan: "Het is niet rendementsvol om in de pc-markt een heel groot verkoopteam te hebben dat het MKB bezoekt. Partners kunnen veel meer toegevoegde waarde bieden, zoals de connectie met netwerkomgevingen en totaaloplossingen voor bureaumodellen." Volgens Doruiter is er een aantal redenen voor de fusie. "Enerzijds is er de schaalgrootte die nodig is om mondiaal de concurrentiestrijd aan te gaan. Daarnaast is het zo dat wij met name sterk zijn in Azië, en Siemens niet, terwijl we allebei een gematigde positie hebben in Europa." Smaling voegt toe dat beide bedrijven sterk in opbouw zijn in Noord- en Zuid-Amerika. "De portfolio’s sluiten goed op elkaar aan", verklaart hij. Doruiter is optimistisch over de omzet volgend jaar. "De omzetprognose is meer dan 7,6 miljard euro." Dit jaar behalen beide bedrijven los van elkaar nog een omzet van circa zes miljard euro." Volgens Smaling wordt al nagedacht over een uitbreiding van het portfolio. "Siemens was al bezig met een handheld, maar nu, door de combinatie met Fujitsu’s organizers, notebooks en GSM-telefoons, zien wij zeker een kans om handhelds op de markt te gaan brengen, draaiend op het CE-platform. Wij hebben de GSM-technologie in huis én zijn sterk vertegenwoordigd in de pc-wereld. Nu moeten we de combinatie van deze technologieën nog vermarkten."

Personeel

De fusie zal in ieder geval geen gevolgen hebben voor het personeel, zo geeft de managing director van Fujitsu aan. "We gaan wel afdelingen samenvoegen, maar er zullen geen ontslagen vallen." Smaling: "Misschien krijgen sommige medewerkers een aanpassing in verantwoordelijkheden. Ik verwacht dat we zelfs meer personeel nodig zullen hebben." Het Europese hoofdkantoor van de nieuwe onderneming komt volgens Doruiter "in de buurt van Schiphol" te staan, maar volgens Doruiter is nog onduidelijk wie de nieuwe onderneming gaat leiden. Smaling zal, als directeur van de Information en Communicationsdivisie Siemens, waaronder de pc-afdelingen vallen, de integratie begeleiden. Analist Annelinda Koldewe van IDC vindt de productlijnen van beide firma’s goed aansluiten. "Siemens heeft zich traditioneel vooral gericht op de zakelijke markt en de overheid. Fujitsu is met name sterk op de thuismarkt. De overlap die ontstaat wordt gecompenseerd door de schaalvoordelen." Koldewe denkt zelfs dat Dell op zijn tellen moet passen: "Fujitsu en Siemens promoten de laatste tijd de notebooks vrij agressief. Daarmee zouden ze een bedreiging kunnen vormen voor Dell."

Marktdekking

Ze ziet nòg een voordeel, de complete marktdekking. "Een ander sterk punt is de ‘samen sterk’ gedachte; met de toenemende consolidatie in de top-tien, heeft de combinatie een grotere vuist." Toch heeft de nieuwe joint venture ook een zwak punt, meent Koldewe. "De trend in de markt is toch meer diversificatie. Daarnaast hebben zowel Fujitsu als Siemens de afgelopen jaren nogal wat veranderingen in de organisatie doorgevoerd, waardoor het moeilijk zal worden om in een rustiger vaarwater te komen." Smaling hierover: "Compaq moest bedrijven met een zeer verschillende cultuur combineren. Wij voegen echter twee verkoopgerichte organisaties samen die elkaar aanvullen. En hierin geldt: één plus één is meer dan twee." En lachend: "Ik kan de mensen die zakendoen met Compaq, zeker aanbevelen om naar ons over te stappen. Wij blijven indirect verkopen."