NETGEAR: Consumententechnologie en B2B gaan hand in hand

NETGEAR BETREEDT NIEUWE MARKTEN

Het afgelopen jaar concentreerde Netgear zich vooral op zijn cloud-beheeromgeving Insight Pro, gericht op partners. Maar de leverancier van connectiviteitsoplossingen voor particulieren en het mkb heeft meer op zijn kerfstok. Daar zit een duidelijk idee achter, zo vertelt Arend Karssies, Regional Director Benelux. Hij noemt vier gebieden waar het bedrijf zich in begeeft.

 

Netgear richt zich steeds meer op de combinatie van hardware en extra diensten die belangrijk zijn in het dagelijkse leven van zowel de consument als bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan beveiliging en ouderlijk toezicht voor de consument die naast een goed draaiend netwerk, met veel IoT-apparaten, ook het netwerk wilt monitoren en veilig houden. Op zakelijk gebied constateert Arend Karssies dat zijn bedrijf een wederopstanding heeft beleefd in B2B-wireless, met een zware focus op Insight Pro.

Meural

Begin dit jaar nam Netgear ook Meural over, een leverancier van ‘slimme’ frames. Consumenten en bedrijven kunnen met Meural kunstcollecties afnemen en als schilderij
tonen. “Sinds enkele weken verkopen we ze ook”, zegt Karssies. “Het is een verdere expansie naar smart home en IoT. Dat breiden we in 2020 gaandeweg verder uit.”

Mesh

Arend Karssies

Voor Karssies is het belangrijk dat de consumentenmarkt niet geheel losstaat van B2B. Als voorbeeld noemt hij mesh wifi access points. “Dat zijn trends uit de consumentenmarkt die in 2020 het mkb binnen komen rollen”, stelt hij. “Daarop gaan we door- innoveren.” Het idee achter mesh is dat het access point een serie gelinkte apparaatjes is, in plaats van één centrale router. “Dat is een uitstekende oplossing voor uitrol op plaatsen waar je lastig met kabels kunt komen”, legt Karssies uit. “Erg nuttig voor bijvoorbeeld bedrijven die geen eigenaar zijn van hun pand.”

Netgear heeft een wederopstanding beleefd in B2B-wireless

Pro AV

“Dit jaar hebben we ook de fundering gelegd om AV over IP toegankelijk te maken voor de traditionele AV-integrators”, zegt Karssies verder. “Het aantal toepassingen zijn legio, van beeldschermen op stadions en vliegvelden tot aan zero-latencytoepassingen bij ziekenhuizen. AV over IP kan overal met Netgear-switches worden ingezet.” Het is volgens hem simpel te integreren middels speciale voorgeconfigureerde AV-geoptimaliseerde switches. “Het zakelijk potentieel voor partners is enorm, met trainingen en kennissessies helpen we ze verder en maken we deze oplossing toegankelijk.”

5G

Op het gebied van mobile staat bij Netgear eveneens veel op stapel. Alles wijst erop dat mobiele hotspots op veel interesse kunnen rekenen, ziet Karssies. “In Nederland zie het vooral in zakelijke omgevingen. Een eigen mobiele hotspot kun je immers beter beveiligen.” Vooral in de zorg, waar verleners digitaal en onderweg hun administratie moeten bijhouden, is er veel vraag naar. “Volgend jaar begint de uitrol van 5G in Nederland, dan neemt het echt een vlucht”, verwacht hij.

Voor partners breken dus goede tijden aan, mits ze de stap naar de dienstverlening
durven maken, zo verwacht Karssies. “Kijk naar de enorme hoeveelheid applicaties die over de ICT-omgeving gaan: telefoon, wireless, camera’s en het hele spectrum eromheen”, zegt hij. “Als je daarbij stil staat, en bedenkt dat dit allemaal in goede banen geleid moet worden, dan zie je als reseller dat je meer een dienstverlener kunt, nee, eigenlijk moet worden.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 8-2019]

Lees het artikel hier in PDF