Tijdens de eerste Europese Managed Services & Hosting Summit in Amsterdam, afgelopen dinsdag 25 april, kwam uit de presentaties en discussies naar voren dat het managed services model in de laatste jaren volwassen is geworden en bij veel organisaties een dagelijkse realiteit is geworden.
Ruim 150 deelnemers uit 19 verschillende Europese landen bespraken de situatie in de markt en de kansen en mogelijkheden om deze verder te ontwikkelen. Bianca Granetto, Research Director bij Gartner, gaf in haar keynote aan hoe digitaal zakendoen de verhoudingen tussen kopers en verkopers radicaal op zijn kop zet. Klanten maken van steeds meer verschillende leveranciers gebruik, maar willen wel nog steeds een vertrouwensrelatie met ze hebben. “De managed service providers van de toekomst zullen er dan ook heel anders uitzien,” zo luidde haar conclusie.
Dat geldt ook voor de vele, soms al tientallen jaren bestaande ’traditionele’ IT services leveranciers, waar het management aan verjonging toe is. Dat biedt kansen om dan ook meteen een nieuwe marktbenadering door te voeren.
Diverse sprekers gingen vervolgens in op de belangrijkste trends die impact hebben op de marktontwikkelingen, waaronder IoT, gebruikerservaring en smart machines, waarbij IoT leveranciers en MSP’s van de marktgroei gaan profiteren.
John Garratt van IT Europe belichtte tijdens de summit de verschillen tussen de markten in de VS en Europa, waarbij Amerikaanse MSP’s meer gefocust zijn op financiële aspecten. Prijs is kennelijk minder belangrijk voor Europese klanten, die het belangrijker vinden om grip te houden op hun IT-omgeving en een goede servicerelatie op prijs stellen, zoals Matthe Smit van Autotask onderstreepte. Tegelijkertijd wees hij erop, dat minder dan de helft van de providers klanttevredenheid meet, en dat moet snel veranderen.
Security was ook meermaals onderwerp van gesprek. Zo verraste Chris Tate, Business Development Director bij Datto, de zaal met de laatste statistieken over ransomware. MSP’s staan bij dit soort aanvallen in de vuurlinie, en Tate gaf een aantal tips over hoe te reageren en welke voorzorgsmaatregelen getroffen kunnen worden.
Ook de impact van de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU begint zichtbaar te worden, aldus Renzo Marchini, jurist bij het Britse advocatenkantoor Fieldfisher. Maar er zijn nog heel veel onbekende factoren: hoe zullen de diverse regelgevende instanties in Europa omgaan met de nieuwe regels?
Peter van den Berg, de Europese General Manager van de Global Technology Distribution Council (GTDC) belichtte tijdens zijn presentatie op de summit het sterke en groeiende vertrouwen in de Europese markt als het gaat om het implementeren van ICT-oplossingen. MSP’s verkeren in een uitstekende uitgangspositie om die oplossingen te vertalen in repliceerbare diensten met toegevoegde waarde die op abonnementsbasis voor groeiende inkomsten zorgen.