Met Tech Data Renew vergemakkelijken we het inruilproces voor onze resellers

Robert Schouten, Business Development Manager bij Tech Data

Tech Data Renew is hét antwoord van Tech Data op de uitdaging waar veel resellers voor staan als ze op een gemakkelijke, snelle manier oude devices van hun klanten willen innemen voor een prima prijs, mét de garantie dat oude data wordt vernietigd. Wij spraken met Robert Schouten, Business Development Manager bij Tech Data binnen de divisie Endpoint Solutions, over de mogelijkheden die Tech Data te bieden heeft.

De markt voor zakelijke mobiele devices is aan verandering onderhevig, weet Robert Schouten, Business Development Manager Apple en vandaaruit nauw betrokken bij het TD Renew-programma. “Die verandering komt onder andere de overgang van koop naar lease,toestellen die langer meegaan, verhoogde restwaarde van een aantal merken én de toegenomen aandacht voor datagevoeligheid. Wij zijn gaan kijken hoe we onze klanten bij deze ontwikkelingen kunnen ondersteunen en hebben op basis daarvan zowel een inruil- als een leaseprogramma ontwikkeld.”

De portal van TD Renew is operationeel voor smartphones en tablets van de meeste merken. Daarnaast voor Apple MacBook-modellen en Microsoft Surface-modellen. Notebooks van overige merken hebben vooralsnog een deels afwijkend proces.

 Inruilportal voor professionele ontzorging

Schouten: “Ontzorging van de reseller loopt als een rode draad door alle fasen van ons verkoopproces van leadgeneratie, presales, offertes, orderafhandeling, logistiek en aftersalesservices, en daar hoort een gebruiksvriendelijk inruilprogramma vanzelfsprekend bij. TD Renew is onze online portal waarin Tech Data het inruilproces voor de reseller volledig faciliteert. Zo wordt de in te ruilen apparatuur kosteloos opgehaald en getaxeerd én kan de reseller automatisch en real-time een inruilofferte genereren, waarbij hij zelf zijn marge kan bepalen. Na akkoord van de eindklant ondergaan de ingeleverde toestellen een gecertificeerd dataverwijderingsproces waarmee aan de verplichtingen van de GDPR wordt voldaan. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de expertise en ervaring van Corporate Mobile Recycling (CMR), een bedrijf dat al ruim vijftien jaar actief is op het gebied van de in- en verkoop van gebruikte apparatuur. Vorig jaar zijn we zelfs – als enige in Nederland – door Apple geautoriseerd om gebruikte toestellen in te ruilen.”

‘De in te ruilen apparatuur kosteloos opgehaald en getaxeerd’

Altijd up-to-date met Tech-as-a-Service

Robert Schouten

Een andere ontwikkeling in de markt is de verschuiving van bezit naar gebruik. Klanten gaan steeds vaker voor de all-in-prijs van lease, waarbij ze gegarandeerd zijn van een vast laag bedrag per afgesproken periode. “Ook daar zijn we als Tech Data op in gesprongen met het ‘Tech-as-aService’-programma”, vertelt Schouten. “Tech Data’s Tech-as-a-Service is een uitgebreide en flexibele oplossing die hardware, software en services bundelt in een abonnementsvorm. Daarbij krijgt de eindgebruiker tegen een vast bedrag – bijvoorbeeld per maand, kwartaal of zelfs jaar – de beschikking over een nieuw toestel. Na twee of drie jaar wordt dat toestel weer vervangen, waardoor de gebruiker zonder investeringen technologisch altijd up-to-date is. Onze partners krijgen toegang tot een volledig geautomatiseerde portal die hen de mogelijkheid biedt om 24/7 offertes en abonnementscontracten aan te bieden bij de eindklant en deze op een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke manier te kunnen beheren.”

Inruil én lease

“Bedrijven die de overstap van bezit naar gebruik gaan maken, willen uiteraard ook af van hun gebruikte apparatuur. Ze kunnen dan lease combineren met inruil en zo de kosten per maand zelfs nog verder omlaag brengen. De inruilportal en leaseportal staan op zich, maar liggen ook logischerwijs in elkaars verlengde. Eindklanten krijgen een prima prijs voor hun oude devices, ze worden op locatie opgehaald en elders ter wereld een tweede leven gegund. En als de eindklant kiest voor lease, heeft hij een laag periodiek bedrag en nauwelijks omkijken meer naar zijn devices. Een win-winsituatie. Eenvoudiger kan het niet”, zo besluit Schouten.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 1]

Lees het artikel hier in PDF