Meerdere netwerken beheren met NETGEAR Insight

 

NETGEAR Insight is een nieuwe oplossing om eenvoudig netwerken te beheren. Het is een uitkomst voor resellers die zorgen voor netwerken van een groot aantal klanten. “Het is geschikt voor ieder netwerk, groot of klein.”

Bekijk hier het video-interview met Rob Mekken.

 

Eind vorig jaar werd NETGEAR Insight geïntroduceerd om het beheer van netwerken gemakkelijk te maken. Via de webportal en een app (voor iOS en Android) kunnen wifi-accesspoints, switches en opslagapparaten worden ingesteld en gemonitord. NETGEAR wilde zo een oplossing bieden voor een veelgehoorde klacht: het instellen van netwerkapparatuur was lastig en bovendien moest dit per apparaat individueel gebeuren.

Rob Mekken van reseller Music IT nam het systeem meteen in gebruik en noemt het een aantrekkelijke oplossing. “Het is ideaal om op afstand mee te kijken en waar nodig zaken bij te sturen”, legt hij uit. “Veel klanten tonen interesse. Kleinere klanten besluiten vaak NETGEAR Insight te gebruiken om zelf het beheer te doen. Klanten – meestal de wat grotere – die het beheer willen uitbesteden, sluiten een wat duurder abonnement af zodat wij het kunnen doen.”

Ieder project Music IT werkt al jarenlang met NETGEARapparatuur. “Ik begon tien jaar geleden, op het dieptepunt van de crisis”, blikt Mekken terug. “Gelukkig had ik meteen enkele grote klanten. Zo werkte ik mee aan een project in Amsterdam waar 70 oefenruimtes voor muzikanten werden gebouwd. Het hele pand moest worden voorzien van een bedraad en draadloos netwerk. Al snel kwam ik uit bij NETGEAR dat de juiste apparatuur en ondersteuning kon leveren.”

‘Het voordeel is dat NETGEAR apparatuur levert voor alle type klanten’

De samenwerking beviel zo goed, dat Mekken voor netwerkapparatuur uitsluitend met NETGEAR-apparatuur werkt. “Ik beheer inmiddels tientallen netwerken, groot en klein. Het voordeel is dat NETGEAR apparatuur levert voor alle type klanten. Ze hebben eenvoudige spullen, bijvoorbeeld voor een muzikant die het netwerk in zijn thuisstudio wil verbeteren. Maar ook apparatuur voor grote projecten met honderden werkplekken. NETGEAR Insight is geschikt voor elke locatie. De oplossing kan zowel bedrade als draadloze netwerken beheren, inclusief eventueel aangesloten storage.”

Network as a Service

Bij de aanschaf is het wel belangrijk om te controleren of apparatuur geschikt is voor NETGEAR Insight. “Bij nieuwe apparatuur is dat bijna standaard het geval, maar oudere producten moeten hier nog geschikt voor worden gemaakt,” zegt Mekken, die inmiddels meerdere NETGEAR Insight-netwerken heeft ingericht.

NETGEAR levert de oplossing in drie uitvoeringen. “De eerste versie is bedoeld voor consumenten. Zij kunnen op een iOS- of Android-device in de gaten houden of het netwerk goed werkt. Daarnaast is er een versie voor professionele gebruikers. Die geeft toegang tot een webportaal met meer mogelijkheden. Denk aan geavanceerde instellingen, diagnoses, rapporten et cetera. Op korte termijn komt een derde versie uit voor resellers. Daar wachten we met smart op. We kunnen dan NETGEAR Insight-licenties verkopen aan klanten. Via één eigen portal kunnen we dan de netwerken van al onze Insight-klanten beheren. Daarbij kunnen we ook proactief werken. Nog voordat een klant merkt dat er een probleem is, stuurt de app al een notificatie zodat we actie kunnen ondernemen.”

‘Voor resellers biedt NETGEAR Insight verschillende verdienmodellen’

Voor resellers biedt NETGEAR Insight verschillende verdienmodellen. Een klant kan apparatuur aanschaffen in combinatie met een abonnement op het beheer van het netwerk. Als een bedrijf liever geen apparatuur aanschaft, is het ook mogelijk om apparatuur plus beheer voor een maandbedrag aan te bieden. “Bedrijven vinden dat vaak prettiger omdat ze geen investeringen hoeven te doen en weten waar ze per maand aan toe zijn. Het is dus een volwaardige Network-as-a-Service-oplossing.”

Gebruiksgemak

Als we vragen wat volgens Mekken het grote voordeel is van NETGEAR Insight hoeft hij niet lang na te denken. “Eenvoud, gebruiksgemak en inzicht”, horen we. “Dat geldt voor het beheer. Sommige klanten hechten vooral waarde aan het feit dat ze niet hoeven te investeren. Bedrijven zien dat als een boekhoudkundig voordeel.”

Zou Mekken de oplossing aan collega- resellers adviseren? “Het liefst heb ik de markt natuurlijk voor mezelf”, lacht hij, “maar het is zeker een aanrader.” Toch heeft hij wel een kanttekening. “Sommige resellers hebben moeite om af te stappen van hun bestaande businessmodel. Vroeger leverde je apparatuur waarvoor je een rekening kon sturen. Dan ging er een of twee keer een monteur langs met bijbehorende factuurtjes. Het in de lucht houden levert ook weer werk op, dus er waren veel uren mee te maken. Dat is aan het veranderen. In dit nieuwe model moet je goed uitzoeken hoe je geld gaat verdienen. Weliswaar kun je abonnementen verkopen wat een continue stroom inkomsten oplevert, maar het aantal uren zal naar beneden gaan. Dat is voor sommigen wel beangstigend. Toch is het een onvermijdelijke verandering. Daarom ben ik er ook ingestapt.”

ChannelConnect-NETGEAR-contactinformatie-red

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2018]

Lees het artikel hier in PDF

Music IT

Het bedrijf Music IT begon in 2008 als Apple-specialist voor muziekindustrie. Eigenaar Rob Mekken is gecertificeerd Apple Consultant, een select groepje in Nederland. “Ik lever apparatuur en installeer netwerken,” zegt Mekken. “Dat kan gaan om kleine netwerken, bijvoorbeeld bij een muzikant thuis, maar ook om hele grote netwerken. Omdat ik veel contact heb met muzikanten krijg ik ook andere klussen. Een voorbeeld: veel muzikanten hebben een baan naast hun muzikale activiteiten. Ze werken op een school en vragen dan of ik daar ook iets kan betekenen. Verder lever ik veel aan winkels. Zelf heb ik ook ooit een winkel gehad. Toen bleek er geen goed kassasysteem voor Mac’s is. Inmiddels lever ik kassasystemen die draaien op tablets, van Apple natuurlijk.”