Maincubes: Made in Germany volgens de Hollandse school

Joris te Lintelo, Director International Business Development Maincubes

Recent heeft Maincubes de vernieuwing van het voormalige datacenter van Interoute aan de Capronilaan in Schiphol-Rijk voltooid. Met een investering van meer dan 10 miljoen euro heeft de Duitse dienstverlener in acht maanden vooral zijn ‘Made in Germany’-visie doorgevoerd. Betrouwbaarheid en veiligheid voeren dus de boventoon.

De Nederlandse en Duitse technische aanpak verschillen niet veel van elkaar. Toch ligt de nadruk bij de oosterburen net iets meer op navolging van de regelgeving, zo begint Joris te Lintelo, Director International Business Development van Maincubes. “De Duitsers zijn op het gebied van regelgeving en eisen strikter”, zegt hij. “Duitsland heeft strengere regelgeving, en dan specifi ek op privacy. Het is dan ook het fundament waarop wij zaken doen. Daardoor is het voor ons eenvoudig om aan de Nederlandse regelgeving te voldoen, want de lat ligt voor ons hoe dan ook al hoger.” Dat betekent volgens Te Lintelo ook dat Maincubes zijn klantdata vanaf het begin beschermt en behandelt zoals dat wordt voorgeschreven door de GDPR. “Het is deels bedacht door Duitsers en het wordt heel strikt nageleefd. Made in Germany is nog steeds een kwaliteitskeurmerk.”

Drie stappen

Met dat in het achterhoofd heeft Maincubes het datacenter in Schiphol-Rijk in 2016 aangekocht en nu een grote upgrade gegeven. Daarbij heeft het bedrijf zich op drie gebieden gericht: upgrade, modernisering en verbouwing. “We hebben ons gericht op de prestaties. We hebben de faciliteit geüpgraded en gemoderniseerd door alle apparatuur, zoals power en koeling, te vervangen. Ook hebben we het ontvangst- en kantorendeel verbouwd, met een nieuwe receptie en lobby voor klanten, nieuwe kantoren en een geheel nieuwe inrichting.” In de tussentijd is het datacenter gewoon doorgegaan zonder aantoonbare hinder voor klanten. “Wij zijn trots op ons vernieuwde datacenter en kunnen nu weer ruimschoots voldoen aan datgene wat de hedendaagse markt vraagt van ons als datacenterleverancier. “Het is echt toekomstbestendig”, gaat Te Lintelo verder. “Met deze aanpassingen weet je dat de prestaties en effi ciency enorm zijn verbeterd en de levensduur van het datacenter is verlengd, ook al mogen de bakstenen en de schil van het gebouw nog hetzelfde zijn. We hebben hier nieuwe systemen waarmee we onszelf en onze partners de garantie kunnen geven dat we heel lang met deze faciliteit door kunnen.”

Benadering

Naast de markt voor cloud- en contentpartijen en vooruitstrevende organisaties, is een datacenteroplossing volgens Te Lintelo vaak vooral een onderdeel van een veel groter ICT-vraagstuk. “Veel toekomstige klanten zullen in de toekomst via partners colocatiediensten bij Maincubes gaan afnemen. Partners zoals system integrators, IT-integrators, managed service providers, ICT-adviseurs, hostingbedrijven enzovoorts. Deze toekomstige partners zijn heel belangrijk voor ons”, zegt hij. “Daarom stellen we ons open voor alle mogelijke partners en luisteren we vooral naar wat zij te zeggen hebben.” Dat betekent volgens Te Lintelo ook een iets andere benadering dan in Duitsland gewoon is, waar colocatiedienstverleners de neiging hebben sturender te zijn. “Daar is het allemaal wat grootser en formeler. Wij proberen ons op een iets andere manier te onderscheiden”, zegt hij. “Het is dus Duitse gründlichkeit, maar wel volgens het open, Nederlandse principe.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 4 2018]

Lees het artikel hier in PDF