De eerste klachten over het vooraf geïnstalleerde Superfish op Lenovo-laptops doken vorig jaar al op. Superfish injecteert websites met advertenties en pop-ups. Uit nieuwe klachten op het Lenovo forum blijkt nu dat de adware veel verder kan gaan dan alleen het tonen van ongevraagde advertenties. Superfish blijkt een eigen zogeheten ssl-certificaat te genereren waardoor beveiligde verbindingen kunnen worden bekeken, zoals communicatie met bankensites.
Normale ssl-certificaten geven aan dat de website van een bank ook echt die website is en niet een die er op lijkt. Het certificaat van Superfish laat gebruikers ten onrechte denken dat hun verbinding versleuteld is, terwijl de bezochte pagina in werkelijkheid een onveilige kopie kan zijn. Ook zou Superfish met deze certificaten ook roottoegang tot de pc krijgen.
Lenovo heeft vandaag laten weten dat Superfish sinds januari 2015 niet meer wordt meegeleverd met nieuwe laptops. Bovendien zegt het bedrijf dat Superfish er met een update voor heeft gezorgd dat het programma bij reeds in gebruik zijnde machines niet wordt geactiveerd. Gebruikers kunnen Superfish overigens zelf eenvoudig verwijderen uit de map met vooraf geïnstalleerde Lenovo software.
[UPDATE]
Lenovo Benelux reageerde na publicatie van dit artikel met het volgende corporate statement:
“Superfish was previously included on some consumer notebook products shipped in a short window between September and December to help customers potentially discover interesting products while shopping. However, user feedback was not positive, and we responded quickly and decisively:
1. Superfish has completely disabled server side interactions (since January) on all Lenovo products so that the product is no longer active. This disables Superfish for all products in market.
2. Lenovo stopped preloading the software in January.
3. We will not preload this software in the future.
We have thoroughly investigated this technology and do not find any evidence to substantiate security concerns. But we know that users reacted to this issue with concern, and so we have taken direct action to stop shipping any products with this software. We will continue to review what we do and how we do it in order to ensure we put our user needs, experience and priorities first.
To be clear, Superfish technology is purely based on contextual/image and not behavioral. It does not profile nor monitor user behavior. It does not record user information. It does not know who the user is. Users are not tracked nor re-targeted. Every session is independent. Users are given a choice whether or not to use the product. The relationship with Superfish is not financially significant; our goal was to enhance the experience for users. We recognize that the software did not meet that goal and have acted quickly and decisively.
We are providing support on our forums for any user with concerns. Our goal is to find technologies that best serve users. In this case, we have responded quickly to negative feedback, and taken decisive actions to ensure that we address these concerns. If users still wish to take further action, detail information is available at http://forums.lenovo.com.”