Kyocera Mita zet LCI buitenspel

Begin april krijgt de Nederlandse markt voor printers en kopieerapparaten er een nieuwe speler bij.

Begin april krijgt de Nederlandse markt voor printers en kopieerapparaten er een nieuwe speler bij.

Hoewel, nieuw is misschien geen juiste omschrijving van Kyocera Mita Corporation, de speler in kwestie. Het noodlijdende Mita heeft met behulp van Kyocera een reorganisatie doorgevoerd en is nu een volledige dochter van het Japanse bedrijf. Koji Seki, president van het bedrijf, over de fusie: "In augustus 1998 was Mita technisch gesproken failliet. Vervolgens is Kyocera bijgesprongen met een kapitaalinjectie van ongeveer 246 miljoen gulden voor een reorganisatie van het bedrijf. Hieruit is Kyocera Mita ontstaan. Wij gaan de printers van Kyocera en de copiers van Mita integreren tot zogeheten Document Business Solutions. Op technologisch gebied gaan we een engine ontwikkelen die zowel voor printers als voor copiers kan worden gebruikt. Onze nieuwe digitale productlijn zal ook dezelfde drivers, netwerkkaarten en controllers ondersteunen." De eerste producten van Kyocera Mita komen oktober 2000 op de markt. De nieuwe digitale productlijn is klaar in maart 2001", belooft de president.

In Nederland is de integratie van beide bedrijven in volle gang, vertelt John Talakua, product marketing manager bij Kyocera Electronics Benelux. "Deze vestiging hebben we pas een maand geleden opgezet. We kiezen hier namelijk voor een geleidelijke integratie. In eerste instantie richten wij ons als Kyocera Electronics op de ICT-wereld terwijl de Kyocera Mita-organisatie zich op kantoor en vakhandel richt." Kyocera Mita heeft grote plannen, weet Talakua. "Samen met partners willen we op termijn richting een marktaandeel van tien procent op de Europese markt voor digitale copiers en printers. Nu is dat nog geen twee procent." Mita’s distributie werd voorheen gedaan door LCI, maar dat is verleden tijd, vertelt de Kyocera-man. "Qua verkoop en ondersteuning waren de resultaten gemiddeld, LCI had blijkbaar andere prioriteiten. Nu gaan we het anders doen." Het kanaal is hierbij essentieel, vindt de product marketing manager. " Begin april gaan we met veel kabaal de markt in. Dan zijn we nog niet klaar met de integratie, maar de zaken gaan door. Je kunt niet stil blijven staan. Om succesvol te zijn hebben we partners nodig die onze geïntegreerde productlijn kunnen en willen verkopen. We zijn nu aan het bekijken welke huidige partners hiervoor in aanmerking komen."