Konica Minolta onderzoekt hoe de werkplek van de toekomst eruit ziet

In Amsterdam heeft Konica Minolta The Hub geopend. In dit ‘experience centre’ toont het bedrijf welke technologieën bedrijven in de toekomst zullen gebruiken. ChannelConnect liet zich rondleiden.

Al direct bij binnenkomst in The Hub maken we kennis met een nieuw snufje. Er zit geen mens achter de balie, maar we worden welkom geheten door een computerscherm. Toch wilden de ontwikkelaars het niet al te onpersoonlijk maken. Daarom toont het scherm een receptioniste die ons enthousiast begroet. Deze oplossing heet ALICE en bestaat verder uit een aanraakscherm waarop we kunnen selecteren waarvoor we komen.

Inspireren

Bij binnenkomst begroet een receptioniste op het scherm enthousiast het bezoek.

The Hub staat vol met dit soort technologie, in veel gevallen niet alleen door Konica Minolta ontwikkeld, maar in samenwerking met derde partijen. “Met The Hub willen we graag klanten, partners en andere geïnteresseerden inspireren om na te denken over hoe we in de toekomst samen gaan werken”, legt Managing Director Xavier Biermez van Konica Minolta Business Solutions Nederland en België uit. “We willen uitzoeken hoe dit soort technologieën de dagelijkse werkzaamheden beïnvloeden.”

Konica Minolta staat van oudsher bekend om zijn imaging- en printproducten. “Wij hebben het vastleggen van beelden – informatie dus – in ons DNA zitten. Door zulke informatie te koppelen aan connectiviteit en IT kan er veel mee gebeuren. Centraal staat bij ons de vraag: hoe kunnen we al die informatie intelligent structureren waardoor we waarde kunnen creëren voor gebruikers? Informatie kan ervoor zorgen dat mensen betere beslissingen nemen efficiënter werken en zo productiever zijn. In het DNA van Konica Minolta zit ook dat we niet binnen onze eigen, traditionele business blijven. We stellen de klant centraal en streven ernaar zijn uitdagingen in kaart te brengen om daarbij oplossingen te zoeken.”

Gamechanger

De Workplace Hub krijgen we alleen virtueel te zien.

Misschien wel het belangrijkste onderdeel in The Hub krijgen we alleen virtueel te zien. Door een iPad te richten op een markering op de vloer, zien we op het scherm een apparaat opduiken dat nog het meest doet denken aan een royaal uitgevallen printer. Niets is minder waar, want we hebben te maken met de Workplace Hub. “Een game changer,” zegt Biermez, “net zoals de iPhone een game changer was voor de mobiele telefoon. Voor het eerst is er een compacte, geïntegreerde IT-oplossing waarmee je het complete beheer en overzicht krijgt van het IT-gebruik in de onderneming.”

Als we meer horen over de toekomst- plannen met de Workplace Hub, dan wordt de vergelijking met de iPhone plots een stuk duidelijker. “We zitten nu in de eerste fase”, zegt Biermez. “Een deel van het systeem is opengesteld, waardoor applicaties van derden erop kunnen draaien. Externe partijen kunnen ervoor ontwikkelen.” De Workplace Hub zal in eerste instantie worden aangeboden als oplossing on premise.

Smart Room Booking

Xavier Biermez

Op nog wat langere termijn zal het apparaat een centraal onderdeel vormen van Konica Minoltas Internet of Things (IoT)-strategie. Voorbeelden daarvan zijn nu al te zien in The Hub. Een goed voorbeeld is Smart Room Booking. Dit systeem houdt in de gaten of vergaderruimtes efficiënt worden gebruikt. Bij veel bedrijven worden dergelijke ruimtes te pas en te onpas gereserveerd, maar ze blijken in de praktijk vaak leeg te staan. Smart Room Booking kan ervoor zorgen dat iemand snel een vrije ruimte vindt, maar het gaat veel verder. Het systeem houdt ook in de gaten hoe vaak iemand daadwerkelijk komt opdagen na een reservering. Bij de demonstratie in Amsterdam zien we zelfs het percentage van 22 staan, wat aangeeft dat de persoon die de ruimte heeft gereserveerd, waarschijnlijk geen gebruik zal maken van de reservering. In dit geval zal Smart Room Booking de ruimte relatief snel weer vrijgeven. Als iemand er een gewoonte van maakt te laat te komen, maar de reservering wel gebruikt, blijft de ruimte langer op bezet staan.

Een ander systeem dat getoond wordt in The Hub heet Mobotix. Het betreft hier slimme camera’s met diverse sensoren die bijvoorbeeld in zorg gebruikt kunnen worden.

De sensoren kunnen signaleren dat een patiënt uit bed is gevallen, waarna een verpleegster wordt gewaarschuwd. Het systeem brengt zaken als bewegingen en lichaamstemperatuur in kaart. Dat gaat zo ver, dat iemand met koorts uit een groep gepikt kan worden. Door dit soort systemen te tonen, zwengelt Konica Minolta ook het privacy-vraagstuk aan. Want bij dergelijke systemen speelt het onderwerp privacy zeker een rol, erkent Biermez. “Toch gaat het meestal niet om systemen waar data wordt verzameld over individuele personen. De wetgeving in Europa is gelukkig erg streng, dus de vrijheid om dat soort informatie op te slaan, hebben we ook niet.”

Resellers

Een laatste systeem dat we in The Hub zien is een ‘slimme’ bril met holografische optische technologie. De bril doet sterk denken aan Google Glass met een display dat voor een oog hangt. Daarop wordt informatie getoond. Zo’n digitale bril kan bijvoorbeeld gebruikt worden in de logistiek of industrie. Denk aan ondersteuning in het magazijn of bij reparatie van complexe machines. De bril toont precies wat de medewerker moet doen om een taak te volbrengen.

Voor resellers biedt The Hub een inspirerende blik in de toekomst, waarbij de Workplace Hub een centraal onderdeel vormt. De Workplace Hub zal in de eerste helft van volgend jaar op de Nederlandse en Belgische markt verkrijgbaar zijn. De verkoop zal – net als bij de overige Konica Minolta-producten – zowel rechtstreeks als via resellers verlopen. “We breiden het aantal resellers nog altijd uit”, zegt Biermez daarover, “al waken we wel voor overdistributie. We vinden kwaliteit erg belangrijk, zeker bij dit soort ontwikkelingen waarbij kennis van zaken bij de partner meer dan ooit belangrijk is.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF