Jouw rol als leider binnen digitale transformatie

[Blog door Paul Bron, Country President Schneider Electric Nederland]
Digitale transformatie is na cloud en artifical intelligence de zoveelste trend waar bedrijven mee te maken krijgen, maar wat kun en moet je hiermee als bedrijf?

Wij ondervinden veranderingen allemaal als gebruiker; of je nu betaalt met Apple Pay, een Uber pakt of het gemak ervaart van booking.com. Nieuwe spelers ontstaan en oude spelers moeten het veld ruimen, met als meest recent voorbeeld de teloorgang van Thomas Cook. In de retailsector of in banking & finance zijn verschuivingen al goed zichtbaar. Het is duidelijk: de digitale platformen en mogelijkheden zetten volledige industrieën op zijn kop: traditionele businessmodellen veranderen en bedrijven kunnen steeds directer in contact komen met de klant/gebruiker.

Starten met de digitale transformatie

Het is voor ieder bedrijf belangrijk om uit te zoeken wat je met technologie kunt en hoe je meer toegevoegde waarde kunt leveren. Doe je dit niet? Dan word je vanzelf ingehaald door de tijd én door andere bedrijven. Dus welke plek geef je digitale transformatie terwijl de huidige bedrijfsvoering door gaat? Het woord transformatie geeft al aan dat je praat over transitie en niet per se over revolutie. Vaak zul je zien dat het verstandiger is om buiten je bestaande bedrijfsvoering te experimenteren met het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. In kleine teams die snel en wendbaar zijn en die niet gestoord worden door de lopende zaken. Direct schakelen, feedback verwerken en weer proberen: the agile way of working.

De impact van leiderschap op de digitale transformatie Leiderschap heeft veel impact op het stimuleren en uitvoeren van de digitale transformatie. Hij of zij is dan ook van onschatbare waarde in het slagen van het digitale transformatieproces. Ondernemerschap is een belangrijke eigenschap van een leider die dit goed kan: durf het anders te doen, end-to-end verantwoordelijkheid en een levenlang willen leren en jezelf blijven ontwikkelen. Durf te experimenteren en van je fouten te leren. Door dicht op de klant of eindgebruiker te staan, kun je eenvoudig de klantervaring verrijken. Onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte naar het veranderende leiderschap in de digitale transformatie wijst ut dat een leider een sterke visie moet hebben op digitalisering. Hij of zij moet niet alleen kunnen anticiperen op trends, maar ook op veranderende marktomstandigheden. Daarnaast is kennis van digitale ontwikkelingen essentieel en moet de leider veranderingsgezind.

Benadruk als leider de waarde van verandering en investeer daarin. Word eigenaar van de transformatie en zorg dat werknemers goed uitgerust zijn. Geef werknemers de kracht om nieuwe initialieven te ontplooien. Dan zal de digitale transformatie geen probleem zijn voor jouw bedrijf.